• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1
De invloed van de vertrouwenspersoon bij pesten op de werkvloer

Wat te doen bij pesten op de werkvloer?

Deze week berichtte vakbond CNV dat ruim 2,5 miljoen werknemers slachtoffer worden van pestgedrag op de werklover. ‘Bizarre cijfers’ aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin. Treiteren, roddelen, uitlachen, kleineren: het gebeurt aan de lopende band op de werkvloer. Ruim een kwart van alle werkenden in Nederland geeft aan weleens door een collega te zijn gepest. Voor de getroffen medewerker kan dit grote psychische gevolgen hebben en leiden tot (langdurig) verzuim. Een vertrouwenspersoon kan helpen de situatie op te lossen en de (psychische) schade te beperken.  

Wat te doen bij pesten op de werkvloer?

Omgerekend gaat het om 2,6 miljoen werkenden die op de werkvloer te maken hebben gehad met een vorm van pesten, blijkt uit een representatief onderzoek onder 2700 werkenden. 'Het is onbestaanbaar dat de werkplek voor zoveel mensen een kwelling is', stelt Fortuin. Volgens stichting Stop Pesten Nu komen de cijfers niet als een verrassing en is pestgedrag vooral aan de orde op het moment dat de markt onder spanning staat, bijvoorbeeld tijdens recessie of inflatie. Daarnaast is bij veel gevallen van pesten op de werkvloer een leidinggevende betrokken, wat het voor de werknemer nog eens extra ingrijpend maakt.  

Vertrouwenspersoon cruciaal

Volgens Patricia Bolwerk, voorzitter van Stichting Stop Pesten Nu, wordt pesten op de werkvloer meestal niet door individuen veroorzaakt, maar is het een groepsproces. Pestkoppen individueel aanpakken heeft volgens haar dan ook geen zin. Alleen een gesprek met het hele team of een complete afdeling kan een einde aan ongewenste situaties maken. De rol van de vertrouwenspersoon is hierin cruciaal. Alleen: bijna één op de vijf werkenden stelt dat er helemaal geen vertrouwenspersoon op het werk is.

Pestgedrag kost werkgevers miljarden

Op dit moment kunnen 1,5 miljoen werkenden nog altijd geen beroep doen op zo’n vertrouwenspersoon. 'Juist de vertrouwenspersoon is een cruciale factor. Werkgevers moeten, naast het ontwikkelen van een pestprotocol zo snel mogelijk een vertrouwenspersoon aanstellen. Niets doen kost miljarden', zegt Fortuin. Tolerantie van pestgedrag is dus een ‘dure grap’ voor werkgevers. Uit diverse onderzoeken blijkt dan ook dat pesten de oorzaak is van miljarden aan verzuimkosten.

Tweede Kamer stelt vertrouwenspersoon verplicht

In juni 2023 heeft de Tweede Kamer een wetsvoorstel goedgekeurd waarin staat dat een vertrouwenspersoon voor organisaties met meer dan 10 werknemers verplicht wordt. Op dit moment ligt het voorstel ter goedkeuring bij de Eerste Kamer.

Bij NLG Arbo Oost zijn we ervan overtuigd dat een vertrouwenspersoon niet alleen voor organisaties met meer dan 10 werknemers van belang is, maar ook (of misschien juist wel) voor de kleinere bedrijven. Een goede vertrouwenspersoon is voor iedereen in de organisatie toegankelijk, waarbij een externe vertrouwenspersoon niet verwikkeld is in bestaande relaties en geen machtsverhouding of invloed op salaris heeft. Een goede (externe) vertrouwenspersoon kan op een professionele manier naast uw medewerker gaan staan en daardoor de situatie tot een zo goed mogelijk einde brengen. 

Een ervaren vertrouwenspersoon waar u geen omkijken naar heeft

Echter, voor veel bedrijven kan het om verschillende redenen een uitdaging zijn om binnen de muren van het bedrijf een vertrouwenspersoon te vinden die daar tijd en de capaciteit voor heeft. Bij NLG Arbo Oost bieden wij daarom ervaren vertrouwenspersonen in abonnementsvorm. Dat betekent dat er voor een beperkt bedrag per jaar altijd een ervaren vertrouwenspersoon voor uw werknemers beschikbaar is. Een externe vertrouwenspersoon kan uw werknemers ondersteunen in lastige situaties, maar kan ook een interne vertrouwenspersoon bijstaan als dat nodig is. Bijvoorbeeld in een tijdrovende of lastige kwestie.

Meer informatie

Veldhuis Advies werkt nauw samen met NLG Arbo Oost. NLG Arbo Oost biedt een breed scala aan diensten op het gebied van onder andere de RI&E, verzuimbegeleiding en preventiebeleid. Bij NLG Arbo Oost kunt u of uw medewerker voor een vast bedrag van slechts € 195,- ex btw per jaar op ieder moment aanspraak doen op een vaste vertrouwenspersoon. Wordt de vertrouwenspersoon daadwerkelijk ingeschakeld? Dan zijn de kosten € 130,- ex btw per uur. Zo bent u voor een toegankelijk bedrag per jaar verzekerd van een goede vertrouwenspersoon voor uw medewerkers. Wilt u een vertrouwenspersoon voor uw bedrijf of een offerte? Vul dan ons contactformulier in of neem gerust contact met ons op via [email protected] of 0578-699789. 

Bron: www.ad.nl 


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven