• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Klein geluk stilt honger naar succes van Bob Veldhuis

Samen met zijn medewerkers probeert ondernemer Bob Veldhuis uit Epe zijn steentje bij te dragen aan geluk en gezondheid. Niet alleen binnen het bedrijf maar ook daarbuiten. Het leverde zijn verzekeringsbedrijf de Linnaeusprijs op.

Klein geluk stilt honger naar succes van Bob Veldhuis

Maatschappelijk betrokken

Normaal gesproken doen ze in schades, verzekeringen en hypotheken. Maar de 75 medewerkers van Veldhuis Advies uit Heerde willen iets toevoegen. In het jaar dat het bedrijf uit Heerde 50 jaar bestond, vervulden zij 50 kinderwensen. Dat is twee jaar geleden. Het smaakt naar meer. Dit jaar verrassen zij wekelijks mensen die een steuntje in de rug verdienen, met een ontbijtje.

"Niet omdat het moet, maar omdat het kan", zegt algemeen directeur Bob Veldhuis (52) over het initiatief. Op het moment dat zijn verzekeringsbedrijf groter is dan ooit, zoekt hij het geluk in kleine dingen. Geven maakt een mens gelukkig, heeft Veldhuis ervaren. "Eigenlijk was het vervullen van die kinderwensen een groot cadeau aan onszelf. Een collega kwam met het idee wekelijks iemand die wel iets extra's kan gebruiken te verrassen met een ontbijtje. Een mooie gedachte, vonden wij allemaal."

Hoe werkt de ontbijtactie?

"We vragen mensen uit de regio om anderen te kandideren. In twee weken tijd ontvingen wij al 32 inzendingen. Als je dan leest waarom iemand verrast moet worden, lopen de rillingen over je rug. Zo werd er een vrouw aangemeld die vecht tegen borstkanker en zich desondanks als vrijwilliger blijft inzetten voor anderen. In plaats van één per week, hebben we in de eerste twee weken al negen ontbijtjes laten bezorgen. We kunnen geen keuze maken."

Ook iemand opgeven? Klik hier.

Een verzekeringsbedrijf dat kinderenwensen vervult en ontbijtjes serveert; slimme marketing?

"Het is geen marketing. We willen als bedrijf iets toevoegen. We zijn geen beursgenoteerd bedrijf, gaan niet voor de winstmaximalisatie. Niet meer. Natuurlijk wil je een mooi resultaat boeken, een financieel gezond bedrijf zijn. Toen ik als broekie van 22 jaar onverwachts het bedrijf moest gaan leiden, omdat mijn vader plotseling overleed, was ik maar met een ding bezig: blijven bestaan, overleven. Ik had helemaal geen oog voor zaken als geluk en gezondheid. Als het dan lukt te overleven, begint de honger naar succes. Nieuwe klant erbij, het kantoortje wordt uitgebreid met een kamer extra, er komt een medewerker bij. En dan neem je op een gegeven moment zelfs een collega-bedrijf over. Schitterend, want daarin word je bevestigd in je ondernemersgeluk. Je haalt je geluk uit succes. Ik kan nog steeds heel blij worden als een klant voor ons kiest. Het grote geluk zit hem in kleine dingen."

"Zo'n ontbijtje is slechts een kleine steun in de rug voor diegenen die het heel hard kunnen gebruiken. Die mensen zijn er blijkbaar heel veel. Natuurlijk stelt het op zich niets voor, maar het gaat om het idee erachter. Het verrast worden. Dat er even aan je wordt gedacht, dat je gezien wordt door de mensen om je heen. Dat is het geluksmomentje. Het maakt mensen blij. En dat maakt ons blij. Niets meer en niets minder."

Veldhuis heeft de Linnaeusprijs in de wacht gesleept, volgens de jury vanwege jullie grote sociale betrokkenheid en het streven een bijdrage te leveren aan geluk en gezondheid van de mensen op kantoor, maar vooral ook daarbuiten. Waarom zetten jullie hier op in?

"Via de Erasmus Universiteit heb ik een masterclass gevolgd over het rendement van geluk. Op de zaak stellen we met regelmaat de vraag: wat maakt je gelukkig? Het klinkt misschien wat zweverig maar dat is het niet. Het is juist heel 'down to earth'. Bijna altijd is geluk gerelateerd aan gezondheid. Mensen die gezond zijn, voelen zich over het algemeen gelukkiger. Gelukkige mensen leven langer. Hoe mooi is het om samen als bedrijf daaraan een bijdrage te leveren. Niets komt dichterbij dan een goede gezondheid. Iets weggeven doet bovendien goed, hoe klein ook. Als bedrijf hebben we iets te geven. Het is fijn als we een brandschade goed kunnen afhandelen. Dat is groot werk. Maar hoe fijn is het als iemand dezelfde nacht voor jou een slaapplek regelt. Misschien nog wel fijner. Het geven van aandacht is klein werk maar het effect is groot. Omdat het mensen verbindt. Verbinding maakt je als organisatie sterker, maar ook als mens."

Leveren die investeringen in geluk en gezondheid ook daadwerkelijk fitte en gelukkige werknemers op, is bijvoorbeeld het ziekteverzuim bij jullie afgenomen?

"We doen geen 'geluksmetingen'. Dus of onze mensen gelukkiger zijn geworden in de loop der jaren weet ik niet. En zo ja of zo nee, dan zou ik nog niet de oorzaak ervan weten. Wat mogelijk wel bijdraagt, is dat we de afgelopen jaren heel veel hebben geïnvesteerd in onze werkomgeving. We hebben nu fiets- en beweegwerkplekken. Inmiddels fietst, staat en beweegt iedereen er lustig op los tijdens het bellen, mailen of vergaderen. Voor het ministerie van Sociale Zaken zijn we een voorbeeldorganisatie geworden. Uit recent onderzoek blijkt dat de waardering voor die werkplekken is gestegen van een 7,2 naar een 8,5. Medewerkers zijn er klaarblijkelijk blij mee. Ons ziekteverzuim was altijd al laag en is niet nog lager geworden.

Tot slot: wat is jouw momentje van geluk?

"Een goede cappuccino in de zon, daar kan ik echt gelukkig van worden."


Auteur: Alice van Eijk


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven