• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Uw koopwoning en de belastingaangifte

Het is weer maart en voor de meeste mensen betekent dit: tijd voor de jaarlijkse belastingaangifte! Bent u eigenaar (geworden) van een koophuis? Dan mag u in uw aangifte bepaalde kosten voor uw woning aftrekken. Welke dit zijn, bespreek ik graag in dit blog.

Uw koopwoning en de belastingaangifte

Als u vorig jaar een woning gekocht heeft

Heeft u vorig jaar een (ander) huis gekocht, dan heeft u daar eenmalige kosten voor gemaakt. Denkt u bijvoorbeeld aan kosten voor het advies en de bemiddeling voor uw hypotheekadviseur, de notariskosten voor het passeren van uw hypotheekakte, de kadastrale rechten van uw hypotheekakte, taxatiekosten, kosten voor het aanvragen van Nationale Hypotheek Garantie (NHG)… Al deze financieringskosten mag u eenmalig aftrekken bij uw aangifte over het jaar waarin u deze kosten gemaakt heeft.

Makelaarsprovisie, overdrachtsbelasting, omzetbelasting en kosten voor verbouwing en onderhoud mag u níet aftrekken. Heeft u uw huidige hypotheek overgesloten, dan mag u ook de royementskosten voor het doorhalen van uw oude hypotheek aftrekken, evenals eventueel betaalde boeterente over het aflossen van uw vorige eigenwoningschuld.

Huis verkocht met overwaarde

Heeft u uw huis verkocht met overwaarde? Het geld dat overblijft na het inlossen van uw eigenwoningschuld wordt uw eigenwoningreserve genoemd. Koopt u binnen een periode van drie jaar na de verkoop een nieuwe woning, dan kunt u uw hypotheekrente alleen volledig aftrekken als u uw eigenwoningreserve in uw nieuwe huis steekt.

Doet u dit niet, dan mag u alleen uw rente aftrekken over de aankoopprijs van uw nieuwe huis minus de eigenwoningreserve. Bijvoorbeeld, u heeft uw vorige huis verkocht met een overwaarde van € 50.000. U koopt een nieuw huis voor een bedrag van € 300.000. Uw rente is dan alleen volledig aftrekbaar wanneer u een hypotheek van maximaal (€ 300.000 – € 50.000=) € 250.000 heeft. Meer lenen mag, maar de rente over het hogere bedrag mag u niet aftrekken.

Kosten voor uw rijksmonumentenpand

Bent u de trotse eigenaar van een rijksmonumentenpand? Dan vraagt uw huis om specialistische zorg. Kosten voor onderhoud en/of reparatie van uw woning kunnen hierdoor (veel) hoger uitvallen. De kosten die u maakt om uw rijksmonumentenpand in bruikbare staat te brengen of te houden kunt u voor 80% aftrekken in uw belastingaangifte. Hiervoor hoeft u het rijksmonumentenpand niet zelf te bewonen: ook als u het huis verhuurt, zijn uw onderhouds- en reparatiekosten voor 80% aftrekbaar. De monumentenaftrek geldt tot 1 januari 2019, dus de aangifte over 2018 is de laatste aangifte waarin u deze kosten kunt aftrekken.

(Geen) fiscaal partners en een eigen woning

Zijn u en uw partner fiscaal partners? Dan mag u de belastbare inkomsten uit eigen woning naar eigen inzicht verdelen. Als u een huisgenoot hebt met wie u geen fiscaal partner bent, maar met wie u wel een koophuis bezit, dan mag u in uw aangifte alleen uw eigen aandeel in de rente en kosten aftrekken.

Vragen over uw eigen huis en uw belastingaangifte?

Heeft u een fiscale vraag over uw koophuis of hypotheek? Wij helpen u graag! Neem gerust contact met ons op via [email protected] of bel 0578-211000.


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven