• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Het coronavirus: wat te doen als u een reis heeft geboekt?

We kunnen er niet meer omheen: het coronavirus heeft ook Europa bereikt. Met ruim 80.000 besmettingen wereldwijd is door een speciaal comité van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) een internationale noodsituatie uitgeroepen. Het virus wordt overgedragen van mens tot mens en wordt via de lucht verspreid. Maar wat als u een reis heeft geboekt naar een van de besmette gebieden? Kunt u de reis dan annuleren? En krijgt u uw geld dan terug?

Het coronavirus: wat te doen als u een reis heeft geboekt?

Controleer het reisadvies

Heeft u een reis geboekt naar het buitenland of bent u van plan om dit te doen? Dan is het verstandig om vooraf het reisadvies te checken. Via deze pagina van Buitenlandse Zaken kunt u per land en regio bekijken wat het reisadvies is. Zij hebben aan ieder gebied ter wereld een kleur toegekend.

Wat betekenen de kleurcodes?

Een gebied heeft de kleur groen, geel, oranje of rood gekregen. Een land met code groen is veilig. Hier kunt u zonder problemen heen reizen. Code geel betekent dat er veiligheidsrisico’s zijn. Het is daar minder veilig dan wat u in Nederland gewend bent. Ook hier is er geen reden tot paniek, zolang u goed oplet en u goed voorbereid bent.

In een land of gebied met code oranje is het onveiliger. U kunt het land of gebied beter vermijden vanwege ernstigere veiligheidsrisico’s. Er wordt dan ook geadviseerd om alleen naar zo’n gebied te reizen wanneer dit echt noodzakelijk is. Een vakantie is dit niet. Gebieden die roodgekleurd zijn moet u volledig vermijden. Het is daar levensgevaarlijk.

Ik wil mijn reis niet door laten gaan

Heeft u een reis geboekt naar een gebied waar het coronavirus heerst? En wilt u daarom uw reis annuleren? Op enkele verzekeraars en soorten dekkingen na, is het annuleren van uw reis niet gedekt op uw annuleringsverzekering. U kunt contact met uw adviseur of verzekeraar opnemen om te kijken of uw polis wel of geen dekking biedt.

Wel kunnen wij ons voorstellen dat u het niet vertrouwt om toch naar een gebied af te reizen waar besmettingen met het coronavirus zijn, maar waar niet direct een negatief reisadvies geldt. In dat geval raden wij u aan om contact op te nemen met uw reisorganisatie. Veel reisorganisaties bieden een alternatief aan voor de geboekte reis. Denk daarbij aan omboeken of op een later moment reizen.

Help! Ik reis naar een gebied met een negatief reisadvies

Heeft u een reis geboekt naar roodgekleurde gebieden, zoals sommige gebieden in Italië? Of de regio Wuhan in China? Dan doet u er goed aan om contact op te nemen met uw reisorganisatie. Wellicht kunnen zij u tegemoet komen, door uw reis om te boeken of u het geld terug te betalen.

Wanneer worden mijn gemaakte kosten wel vergoed?

In sommige gevallen zijn de gemaakte reiskosten (deels) gedekt wanneer u een allrisk annuleringsverzekering heeft. Dit geldt alleen wanneer u naar een gebied reist waar het reisadvies van positief naar negatief is veranderd. Alles hierin is afhankelijk van het moment van boeken, de vakantiebestemming, het reisadvies en de medische gevaren in het exacte gebied.

Een voorbeeld: momenteel geldt er een ‘code geel’ reisadvies voor Milaan. Na de boeking verslechtert de situatie naar ‘code oranje’. Dit is voor u de reden voor annulering. Heeft u dan dekking met uw Allrisk Annuleringsverzekering?

‘Code geel’ betekent dat een vakantie naar dit gebied verantwoord is, zolang er wordt opgelet. Wanneer na het boeken de situatie verslechtert en het op die bestemming code oranje wordt, is dat onvoorzien. De locatie was goed begaanbaar maar is nu onveilig. Er is dekking op de Allrisk Annuleringsverzekering, tenzij het calamiteitenfonds dekking biedt.

Ik heb een verhoogd gezondheidsrisico

Heeft u een ziekte of loopt u een verhoogd risico om ziek te worden? En wilt u afreizen naar een gebied waar het coronavirus heerst? Vaak kunt u dan wel een deel van de gemaakte kosten terugkrijgen, mits u kunt aantonen dat u vanwege gezondheidsredenen niet naar het gebied kunt afreizen.

Heeft u vragen over uw geboekte reis?

Wilt u meer weten over uw geboekte reis, het annuleren van een reis of hoe u verzekerd bent? Neem dan contact met ons op. Onze adviseurs helpen u graag verder. Mail ons op [email protected] of bel ons op 0578 – 699 777.

Wilt u meer weten over annuleren en geld terug bij een negatief reisadvies? Lees dan dit blog eens.


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven