Welke verzekeringspapieren moet ik bewaren en hoe lang?
Best verwarrend, al die verschillende verzekeringspapieren. Wij zette de belangrijkste documenten en hoe lang u deze het beste kunt bewaren op een rij.
Hoe bepaalt u bij welke maatschappij(en) u verzekerd bent? In deze huidige tijd, waarin het aangaan van vluchtige online contacten populairder lijkt te zijn dan het investeren in een goede en duurzame relatie, kiezen veel mensen ervoor om te 'shoppen'. De inboedel- en de woonhuisverzekering hier, de aansprakelijkheidsverzekering daar, en oh ja, de premie van de autoverzekering stijgt volgend jaar ook weer, dus misschien kunnen we beter overstappen naar een andere verzekeringsmaatschappij. Maar is dit echt hoe u uw verzekeringen geregeld wil hebben: als sluitpost op de begroting?
Zolang er niets aan de hand is, is 'rondshoppen' best aantrekkelijk. Het probleem met verzekeringen is, dat u er pas echt mee van doen krijgt op het moment dat zich wél een incident of calamiteit voordoet. Een inbraak. Een gesprongen waterleiding. Een parkeerplaats die een fractie kleiner bleek dan de auto die u erin wilde zetten.
Op al deze momenten heeft u er baat bij als u goed verzekerd bent. Een verzekering waarbij u zich alleen heeft laten (ver)leiden door de laagste premie, kan dan weleens en gevalletje “penny wise, pound foolish” blijken te zijn, oftewel: zuinig in het klein, verkwistend in het groot.
Dit gevaar ligt zeker op de loer wanneer u ervoor kiest om uw verzekeringen met een paar muisklikken via internet af te sluiten. Een kleine vergissing tijdens 'even een formuliertje invullen' kan zomaar een dure grap worden! U kruist bijvoorbeeld aan dat u een pannendak heeft, terwijl er eigenlijk een rieten dak op uw woning prijkt. Geen haan die ernaar kraait... tot het moment dat er brand uitbreekt en uw opstalverzekering weigert de schade aan uw woning te vergoeden.
Kiest u voor de veiligheid en zekerheid van verzekeren via een tussenpersoon, dan weet u zeker dat u in geval van schade goed verzekerd bent. Dat hoeft niet per se duurder te zijn: juist een tussenpersoon van vlees en bloed kan met u meedenken over de vraag welke verzekeringen u nu écht nodig heeft. Is het noodzakelijk om een aparte verzekering af te sluiten tegen eventuele schade aan uw smartphone of iPad? Of kunt u er beter voor kiezen om kleinere risico's zelf te dragen en grotere risico's beter af te dekken?
Verzekeren via een verzekeringsadviseur betekent dat u verzekerd bent op een manier die past bij u en uw persoonlijke situatie. Wellicht is het verstandig om al uw verzekeringen onder te brengen bij een en dezelfde verzekeringsmaatschappij: in geval van schade kan er voor een trouwe klant met een breed totaalpakket soms nét een tikkeltje meer geregeld worden. Of mogelijk bent u het beste af bij een verzekering zonder maximumdekking, zodat u na een calamiteit nooit onderverzekerd blijkt te zijn.
Ook spreiding, het onderbrengen bij verschillende verzekeringsmaatschappijen, behoort tot de mogelijkheden van het afsluiten via een tussenpersoon. Het grote voordeel van een tussenpersoon is immers dat u altijd te maken heeft met één vast aanspreekpunt. Een prettig idee, zeker omdat een serieus schadegeval naast financiële gevolgen vaak ook een emotionele impact heeft. Een tussenpersoon die u met raad en daad terzijde staat kan op zo'n moment van grote waarde zijn.
Benieuwd naar wat wij voor u kunnen betekenen? Neem dan contact met ons op via tel. (0578) 699799 of [email protected].