Verzekeraars verduidelijken proces bij medische acceptatie

Filter

Verzekeraars verduidelijken proces bij medische acceptatie

Ggezondheidsverklaring verbond

Verzekeraars en medisch adviseurs hebben begin deze maand vernieuwde informatie gepresenteerd om consumenten meer inzicht te geven in wat er allemaal komt kijken bij medische acceptatie. “Hoe duidelijker wij daarover communiceren, des te kleiner de kans op misverstanden.”

Gezondheidsverklaring

“Uit consumentenonderzoek weten we dat het lang niet altijd voor iedereen duidelijk is waarom zij een gezondheidsverklaring moeten invullen en wat ze allemaal moeten melden”, zegt Marit Rijken, beleidsadviseur Inkomen bij het Verbond van Verzekeraars. “Dat kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat een verkeerd of onvolledig beeld ontstaat, waardoor later problemen kunnen optreden die zowel voor de klant als de verzekeraar vervelend zijn.”

Persoonlijke vragen

Een gezondheidsverklaring vormt meestal een onlosmakelijk onderdeel van de aanvraag van een overlijdensrisico- of arbeidsongeschiktheidsverzekering. Bij het invullen doemen vaak vragen op. Waarom heeft de verzekeraar deze informatie nodig? Wat moet je nu wel en niet melden op de gezondheidsverklaring? Ben ik onverzekerbaar als ik bijvoorbeeld als kind leukemie heb gehad maar allang genezen ben? Of als ik ooit mijn knie heb gebroken? En hoe zit het eigenlijk met mijn privacy?

Toegankelijke informatie

Om te komen tot goede en eenduidige informatie, hebben het Verbond van Verzekeraars en de beroepsvereniging van medisch adviseurs in de private verzekeringssector (GAV) de handen ineengeslagen en een uitgebreide nieuwe bron van informatie ontwikkeld. Dat gaat van een kort toegankelijk animatiefilmpje met de meest basale, laagdrempelige informatie tot een overzicht met verdiepende, soms heel specifieke vragen en antwoorden. Bij de ontwikkeling is gebruik gemaakt van de kennis van medici en patiënten en ook de consumenten met wie het Verbond structureel dialoog voert in de Verzekeringscommunity, hebben meegedacht en meegepraat. Alle informatie is nu beschikbaar op deze webpagina.

Consument hoeft zich geen zorgen te maken

Drie belangrijke adviezen aan de invuller klinken luid door in alle informatie: wees volledig, wees open en eerlijk en wees niet bang om melding te maken van klachten, ziektes en aandoeningen van nu en uit het verleden. Over dat laatste zegt Max Hendriks, die al bijna twintig jaar medisch advies geeft aan verzekeraars: “Maakt u zich bij het invullen geen grote zorgen. Het is zeker niet zo dat u geen verzekering kunt afsluiten als uw gezondheid wat minder goed is, of als u vroeger klachten hebt gehad. Bijna iedereen krijgt op een moment in zijn of haar leven toch wel te maken met een bepaalde klacht, ziekte of aandoening? Het overgrote deel van de mensen kan gewoon een verzekering afsluiten. In sommige gevallen zal de verzekeraar wel andere voorwaarden stellen.”

Bekijk de video

Verkeerde informatie

Als u bewust verkeerde informatie hebt opgegeven, kunt u terechtkomen in de frauderegisters van verzekeraars, waardoor het moeilijker kan zijn om een nieuwe verzekering af te sluiten. Het is daarom belangrijk dat u de gezondheidsverklaring volledig, open en eerlijk invult. Heeft u toch nog vragen of twijfels? Bel gerust met onze adviseur via tel. 0578 - 699 760 of info@veldhuisadvies.nl.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • Ja, ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens volgens het privacy reglement. *

  • * verplicht veld