Uw wagenpark: van reactief verzekeren naar proactief beheer

Filter

Uw wagenpark: van reactief verzekeren naar proactief beheer

In het verleden werden wij als adviseur nog weleens ‘verrast’ met een premieverhoging, omdat de schadelast van een wagenpark hoger was dan de ontvangen premie. Hierdoor ging de premie (fors) omhoog, en aan ons de taak om de klant het slechte nieuws te brengen. Uiteraard werd geen van de partijen vrolijker van deze gang van zaken, dus gingen wij op zoek naar een manier om dergelijke toestanden te voorkomen. Allereerst zijn wij de wagenparken meer gaan monitoren. Door de vinger aan de pols te houden, kunnen we tijdig signaleren of de schadelast de verkeerde kant op dreigt te gaan. Zodoende kunnen we de desbetreffende klant(en) hierover tijdig informeren.

Voorkomen is beter dan genezen

Een mooie stap voorwaarts, maar toch vonden wij alleen monitoren niet genoeg. Als je dan toch de schades in het vizier houdt, waarom zou je er dan geen analyses op loslaten? Door te (proberen te) achterhalen of je patronen kunt herkennen in de schadelast, kan je wellicht maatregelen treffen om schades te voorkomen. Is het vaker dezelfde persoon die schade rijdt? Ontstaan de meeste schades op bepaalde tijden, bepaalde manieren of bepaalde wegen? Door patronen in de schades in kaart te brengen, kan je een plan maken om schades te voorkomen. Niet alleen blijft de verzekering hierdoor betaalbaar, maar het scheelt ook in zaken als imagoschade, verstoring van het (logistieke) werkproces en klanttevredenheid. Om nog maar te zwijgen van het menselijk leed dat helaas vaak gepaard gaat met zwaardere ongevallen!

Wagenparkbeheer, hoe werkt het?

Ons proactief wagenparkbeheer werkt tweeledig. Onderdeel van de wagenparkpropositie is allereerst de inhuur van een extern deskundige: de preventie-adviseur. De preventie-adviseur maakt analyses en stelt aan de hand daarvan plannen van aanpak op. Deze plannen van aanpak moeten leiden tot lagere kosten en vermindering van de schadelast. Uiteraard blijft het niet bij plannen alleen: bij de implementatie hiervan worden de chauffeurs gecoacht, waar nodig zelfs op individueel niveau.

Naast de menselijke kant wordt ook de computerkant van het wagenpark onder handen genomen. Zo wordt iedere afzonderlijke auto binnen het wagenpark voorzien van software die het rijgedrag van de chauffeur monitort. De informatie die hiermee verkregen wordt, wordt gebruikt om veilig(er) rijgedrag te realiseren. Hierdoor wordt het niet alleen veiliger op de weg, maar bespaart u tevens op diverse kosten zoals brandstof, slijtage, onderhoudskosten en verzekeringskosten. Uit deze besparingen kunnen de kosten van zowel de preventie-adviseur als de software betaald worden.

We bieden meer dan alleen een lage premie!

Met deze switch van reactief verzekeren naar proactief beheer biedt Veldhuis Advies u veel meer dan alleen een lage premie voor uw wagenparkverzekering. Wilt u meer weten over onze wagenparkpropositie? Neem gerust contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking via bedrijven@veldhuisadvies.nl of bel 0578-699789. We helpen u graag.

Eric van Leeuwen
Registeradviseur in Assurantiën
Dit artikel is geschreven door:

Eric van Leeuwen (1962) woont met zijn vrouw Marlies in Epe. Zij hebben 2 kinderen. Eric is adviseur groot zakelijke relaties. Met zijn specialistische kennis adviseert hij relaties op het gebied van riskmanagement en (schade)verzekeringen.
Vragen? Neem vrijblijvend contact met mij op:

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • Ja, ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens volgens het privacy reglement. *

  • * verplicht veld