Uw vlucht geannuleerd? Hier heeft u recht op | Veldhuis Advies

Uw vlucht geannuleerd? Hier heeft u recht op

Filter

Uw vlucht geannuleerd? Hier heeft u recht op

Chaos op Schiphol! De berichten met beelden van enthousiaste Nederlanders die voor het eerst in jaren weer lekker op reis wilden domineerden de afgelopen paar dagen het nieuws. Maar… Schiphol kampt met een gigantisch tekort aan personeel, wat resulteerde in de annulering van tientallen vluchten omdat ze simpelweg de hoeveelheid mensen niet konden verwerken. Ontzettend jammer. Zo verheugd op een lekkere vakantie en dan gaat uw vlucht ineens niet door. Waar heeft u dan eigenlijk recht op als consument?

Uw passagiersrechten

Staat u dan, met lege handen en een volle koffer. Maar gelukkig niet helemaal, aldus de Consumentenbond. Wanneer de luchtvaartmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u als reiziger drie verschillende keuzes.

  • U accepteert een alternatieve vlucht, op een andere tijd of een andere dag
  • U zoekt zelf naar een andere vlucht van dezelfde soort
  • Of u weigert, bijvoorbeeld omdat door het accepteren van een andere vlucht uw vakantie een stuk korter wordt

Hoe dan ook, de luchtvaartmaatschappij moet u het ticket terugbetalen (binnen 7 dagen) of u via een andere route, maar tegen dezelfde voorwaarden, op uw eindbestemming krijgen. In sommige situaties kunt u nog een aanvullende claim neerleggen en extra compensatie ontvangen, oplopend tot wel €600,-. De hoogte van de compensatie is afhankelijk van de vertraging, vluchtduur én reden van annulering.

Let op, de compensatie van de luchtvaartmaatschappij geldt alleen wanneer u een los ticket heeft gekocht bij de maatschappij of via het reisbureau. Heeft u een pakketreis geboekt, dan kunt u aankloppen bij de aanbieder van deze pakketreis.

Reizen met een pakketreis

Was de geannuleerde vlucht onderdeel van een pakketreis? Dan moet de pakketreisaanbieder zorgen voor vervangend vervoer. De reisaanbieder is namelijk verantwoordelijk voor het uitvoeren van de reis zoals u hem bij hen gekocht heeft. Dat betekent dat u met een pakketreis recht op een aanvullende compensatie heeft. U kan financieel worden gecompenseerd als er sprake is van vakantiederving: als u dus korter op de plek van bestemming bent door vertraging of annulering.

Uitzondering voor overmacht

Een regel zou geen regel zijn zonder de aanwezigheid van een uitzondering. De aanvullende compensatie wordt namelijk wanneer er sprake is van overmacht meestal niet uitgekeerd. Bij overmacht spreken we over zaken zoals onaangekondigde stakingen van verkeerleiders, een sneeuwstorm, of iets dergelijks. KLM beroept zich op overmacht, ook al is de consumentenbond van andere mening. KLM kreeg de opdracht van Schiphol om vluchten te annuleren om de veiligheid te bewaren. De kans dat de rechter met dit argument voor de consument kiest is hoogstwaarschijnlijk klein.

Meer informatie?

Voor meer informatie over wat u kunt doen als uw vlucht plotseling geannuleerd wordt verwijzen we u graag door naar de Consumentenbond. Gaat u nog op vakantie en wilt u er zeker van zijn dat u en uw eigendommen op locatie goed verzekerd zijn? Neem dan contact op met de adviseurs van Veldhuis Advies, zij helpen u graag met een passende reisverzekering. Mail particulieren@veldhuisadvies.nl of bel 0578 699 799.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.00 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • * verplicht veld