Ondernemers doen goed voorbereid aangifte inkomstenbelasting

Filter

Ondernemers doen goed voorbereid aangifte inkomstenbelasting

Head calculator

Vanaf vrijdag 1 maart kunnen ongeveer 1,3 miljoen ondernemers, waaronder zeer veel ZZP’ers, hun aangifte inkomstenbelasting over 2018 doen.

Een derde van de ondernemers in de zakelijke dienstverlening vult de aangifte zelf in

Zo ook ondernemers werkzaam in de zakelijke dienstverlening. Ongeveer een derde van hen dient de aangifte zelf in. Het merendeel (92,2%) doet dit met het vertrouwen dat zij de aangifte correct hebben ingevuld. Dit blijkt uit een recente peiling in opdracht van de Belastingdienst onder zelfaangevers. Hoewel iets minder dan de helft van deze ondernemers aangeeft weleens uitstel aangevraagd te hebben, neemt 72,2% zich voor de belastingaangifte dit jaar voor 1 april in te dienen. Wie dit doet, ontvangt voor 1 juli bericht van de Belastingdienst.

Belastingdienst vult privégegevens, ondernemer dient zelf zakelijke gegevens en aftrekposten in te vullen

Om de aangifte inkomstenbelasting voor iedereen zo makkelijk mogelijk te maken, heeft de Belastingdienst al privégegevens ingevuld. Als ondernemer moet je het zakelijke deel van de aangifte echter zelf invullen. Hierbij horen ook de ondernemersaftrek en de aftrek van zakelijke kosten. 86% van de ondernemers heeft weleens aftrekposten of aftrekbare kosten opgevoerd. Daarvan zijn de onderstaande het vaakst genoemd.

Top 5 aftrekposten en aftrekbare kosten

  1. Zelfstandigenaftrek (64,5%)
  2. Kantoorkosten of werkplaatskosten zoals huur, onderhoud en inrichting (50,6%)
  3. Startersaftrek (46%)
  4. Autokosten (44,4%)
  5. Reiskosten zoals openbaar vervoer en fiets (38,3%)

12% Zzp’ers zegt nog nooit aftrekposten te hebben ingevuld

Voor veel van deze aftrekposten geldt dat u ondernemer moet zijn voor de inkomstenbelasting. Bijna de helft van de ondernemers (45,2%) geeft aan de OndernemersCheck weleens te hebben gebruikt om dit te checken. Opvallend is dat 12% van de ZZP’ers zegt nog nooit aftrekposten of aftrekbare kosten te hebben opgevoerd. Onder ondernemers met personeel is dit slechts 3%. Vul je je aangifte als ondernemer goed in dan berekent de aangifte zelf of je recht heb op aftrekposten.

Zelf doen of uitbesteden?

Het indienen van de belastingaangifte vergt een goede voorbereiding en nauwkeurigheid. De meeste ondernemers die hun aangifte zelf doen, weten exact welke gegevens zij nodig hebben (71,7%). Bijna 8 op de 10 ondernemers (78,8%) zoeken deze bij elkaar voor zij aan de aangifte beginnen. Ondernemers vinden belastingaangifte doen overigens niet vervelend. Slechts 15,3% geeft aan het echt niet leuk te vinden. Bijna de helft van de ondernemers heeft nog nooit overwogen om de belastingaangifte uit te besteden (48,2%). Bij ondernemers die hier weleens over nadachten zijn de belangrijkste redenen hiervoor: onzekerheid over de aftrekposten waarop zij recht hebben (21,5%) en onzekerheid over welke zakelijke kosten zij mogen aftrekken (20,8%).

6 checks bij de belastingaangifte voor ondernemers

Om ondernemers uit de zakelijke dienstverlening te helpen bij het doen van aangifte heeft de Belastingdienst de aangiftechecklist ontwikkeld. De zes checks helpen bij een soepele, goede en volledige aangifte.

Over de belastingaangifte

De Belastingdienst nodigt 6,7 miljoen particulieren en 1,3 miljoen ondernemers uit om aangifte te doen over 2018. De Belastingdienst voert campagne om zo’n 450.000 ondernemers, die hun aangifte zelf indienen, te helpen vóór 1 mei 2019 hun aangifte goed en volledig in te dienen. Tijdens de aangifteperiode staan de websites Belastingdienst.nl/aangifte en Belastingdienst.nl/ondernemers centraal.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • Ja, ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens volgens het privacy reglement. *

  • * verplicht veld