Interessante aftrekposten voor uw belastingaangifte

Filter

Interessante aftrekposten voor uw belastingaangifte

De stukken voor de jaarlijkse belastingaangifte kunnen weer verzameld worden. De Belastingdienst maakt het steeds eenvoudiger door bepaalde zaken al voor u in te vullen. Dit is ook gelijk een gevaar: het blijft namelijk wel belangrijk om dit goed te controleren. Vooral voor ondernemers zijn er een aantal aftrekposten waar rekening mee gehouden kan worden. Een aantal belangrijke aftrekposten licht ik hieronder nader toe.

U heeft nog een paar maanden de tijd voor de belastingaangifte, maar wacht niet te lang. Door nu alvast informatie bij elkaar te zoeken, verkleint u de kans om iets te vergeten. Ik help u graag op weg met een aantal belangrijke aftrekposten.

Waar hebben ondernemers recht op?

Mogelijk heeft u recht op onderstaande aftrekposten:

  • Bent u startende ondernemer? Dan heeft u recht op de startersaftrek (€ 2.123). Die kunt u drie keer toepassen in de eerste vijf jaren van uw ondernemerschap.
  • Heeft u minimaal 1.225 uren aan uw onderneming besteed? Dan heeft u waarschijnlijk recht op de zelfstandigenaftrek (€ 7.280).
  • Heeft u in 2016 meer dan € 2.300 geïnvesteerd in uw onderneming? Wellicht heeft u dan recht op de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek.
  • Na alle ondernemersaftrekposten heeft u recht op de mkb-winstvrijstelling van 14% op alle winst behaald als ondernemer (niet als medegerechtigde).

Zo zijn er in uw specifieke geval mogelijk nog meer aftrekposten van toepassing. Vaak loont het om dit door een boekhouder uit te laten zoeken.

Bent u verhuisd in 2016?

Bij het kopen van een (ander) huis maakt u kosten voor het overdragen van het huis en voor het regelen van de hypotheek. Een aantal van deze kosten kunt u aftrekken van uw inkomen. Zonde om deze kans niet te pakken. De kosten die u maakt om de financiering af te ronden zijn aftrekbaar. Het gaat onder andere om de volgende kosten:

  • Advies- en bemiddelingskosten voor het afsluiten van de hypotheek.
  • Notariskosten voor de hypotheekakte (de notariskosten voor de leveringsakte zijn niet aftrekbaar).
  • Kosten voor het vestigen van NHG op de hypotheek.
  • De taxatiekosten die betrekking hebben op het krijgen van een hypotheek.
  • De bouwrente en kosten van het depot (met beperkingen en onder bepaalde voorwaarden).

De overdrachtsbelasting en de courtage van de aankoopmakelaar zijn bijvoorbeeld niet aftrekbaar. Neem gerust contact met ons op om hier meer over te weten.

Hoe goed is uw pensioen geregeld?

De meeste werknemers zitten in een pensioenregeling vanuit de werkgever. Dit is bij veel ondernemers echter niet het geval. Na pensionering alleen rond moeten komen van de AOW is lastig, maar door nu gebruik te maken van de mogelijkheid om een lijfrentekapitaal op te bouwen kan er een mooie aanvulling op het pensioeninkomen geregeld worden. Graag kijken we samen met u naar de mogelijkheden voor een aanvulling op uw pensioen.

Heeft u lijfrentepremie betaald?

Ter aanvulling op uw pensioen kunt u dus een lijfrentekapitaal opbouwen. Met het kapitaal kunt u op uw pensioendatum een tijdelijke of een levenslange uitkering aankopen. De premie die u nu betaalt is aftrekbaar, de uitkeringen worden uiteindelijk weer belast. Lijfrente is vooral interessant omdat u de premie nu tegen een hoog tarief kunt aftrekken van bijvoorbeeld 40,4% of 52% (deze tarieven gelden voor de aangifte van 2016). Bij het uitkeren na uw pensionering heeft u een lager inkomen en valt de uitkering dan mogelijk in een lagere belastingschijf. Dan voordelig dus.

Vergeet niet de betaalde premie over 2016 in de aangifte te verwerken.

Heeft u premie voor arbeidsongeschiktheid betaald?

Ondernemers moeten zelf voorzieningen treffen om het risico van arbeidsongeschiktheid af te dekken. Dat kan met een arbeidsongeschiktheidsverzekering. De premie voor deze verzekering is aftrekbaar onder de noemer “premiebetaling inkomensvoorziening”.

Vertrouw niet blind op wat de Belastingdienst al in uw aangifte heeft opgenomen. Besef goed dat u zelf verantwoordelijk bent voor de juistheid van de bedragen in uw aangifte. Controleer dus alles en wees bedachtzaam op mogelijke aftrekposten.

Wilt u meer weten van de aantrekkelijke regelingen rondom de aanschaf van een woning, een pensioenverzekering of arbeidsongeschiktheidsverzekering? Neem gerust contact met mij op via tel. (0578) 699 769 of via fpdesk@veldhuisadvies.nl.

 

Jenny Vosselman
Adviseur Financiële planning
Dit artikel is geschreven door:

Vragen? Neem vrijblijvend contact met mij op:

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • velden met een ster (*) zijn verplicht om in te vullen