Een aanrijding? Breng de situatie goed in kaart!

Filter

Een aanrijding? Breng de situatie goed in kaart!

Een aanrijding is vervelend, helemaal wanneer er geharrewar ontstaat over de precieze toedracht. Soms wordt zo’n zaak tot aan het Gerechtshof uitgevochten. Het is belangrijk om ondanks de ‘schrik’ van de aanrijding altijd heel goed de situatie en omstandigheden in kaart te brengen.

Een praktijkvoorbeeld

In een recente rechtszaak ging het om een aanrijding tussen een Mercedesbestelbus met aanhanger en een Suzuki personenauto. De Suzuki stond geparkeerd in een diagonaal parkeervak aan de linkerzijde van de rijbaan. In de straat geldt eenrichtingsverkeer. De Mercedes met aanhanger reed in de verboden rijrichting. De Suzuki wilde uitparkeren. De voorzijde van de aanhanger kwam in botsing met de rechter achterzijde van de Suzuki.

Wisselende verklaringen

De bestuurder van de Suzuki heeft wisselende verklaringen afgelegd. Ze stelde eerst dat zij achteruit wilde gaan rijden, maar op het moment van de aanrijding nog stilstond in het parkeervak. Later verklaarde ze echter dat ze al aan het wegrijden was. Volgens haar heeft de aanhanger haar auto geraakt, omdat deze ging slingeren toen de Mercedes te hard over een verkeersdrempel reed.

De bestuurder van de Mercedes ziet het anders: de botsing werd volgens hem veroorzaakt doordat de Suzuki achteruit het parkeervak uit reed, zonder voorrang te verlenen.

Rechtbank gaat uit van de voorrangsregel

De zaak komt voor de rechtbank. Volgens de rechtbank heeft de Suzuki-bestuurder onvoldoende bewezen dat zij nog stilstond in het parkeervak toen de botsing plaatsvond. De rechtbank gaat dan uit van de bekende voorrangsregel: “Bestuurders die een bijzondere manoeuvre uitvoeren, zoals achteruitrijden moeten het overige verkeer voor laten gaan.” Dat is een absolute regel, zegt de rechtbank en het maakt dan voor de schuldvraag niet uit dat de Mercedes tegen de toegestane rijrichting in reed.

Het Hof besluit deels anders

De Suzuki-bestuurder laat het er niet bij zitten en gaat in hoger beroep. Daar krijgt ze deels gelijk. Ook het Hof concludeert dat de vrouw al reed, rapporten van diverse ingeschakelde experts wijzen daarop. Zij moest dus voorrang verlenen. Maar het Hof vindt wel dat de Mercedesbestuurder ook iets te verwijten valt: door tegen het verkeer in te rijden heeft hij de kans op een ongeval verhoogd. Het Hof vindt daarom dat de helft van de schade van de Suzuki-bestuurder moet worden vergoed.

Let bij een aanrijding op de volgende zaken

  • Maak een situatieschetsje.
  • Noteer gegevens van omstanders (naam, telefoonnummer en eventueel kenteken).
  • Neem foto’s van de schade en de situatie als geheel, maar bijvoorbeeld ook van slipsporen, eventueel glas of brokstukken.
  • Erken geen aansprakelijkheid, ga niet in discussie over de schuldvraag.
  • Stem er niet mee in om de schade onderling meteen te regelen.
  • Vul samen met de andere partij een Europees schadeformulier in. Onderteken dit alleen wanneer u het eens bent met wat er is ingevuld.
  • Meld de schade bij uw adviseur en/of verzekeraar. Uw adviseur begeleidt de verdere afhandeling van de schade.
  • Schakel bij ernstiger schades de politie in.

Aanrijding gehad? Wij helpen!

Heeft u vragen over de aanrijding of twijfels over de aansprakelijkheid? Meld het gerust! We helpen u graag met uitleg en advies. Neem contact op via tel. 0578-699799 of particulieren@veldhuisadvies.nl.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.00 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • Ja, ik ga akkoord met de verwerking van mijn gegevens volgens het privacy reglement. *

  • * verplicht veld