Dienstverlening banken amper verbeterd

Filter

Dienstverlening banken amper verbeterd

Veel bankmedewerkers vinden dat de dienstverlening aan klanten sinds het uitbreken van de financiële crisis in 2008 nauwelijks is verbeterd. Dat meldt EenVandaag woensdag op basis van een onderzoek onder ruim 600 bankmedewerkers die lid zijn van een vakbond.

Spanning

Een derde van de ondervraagden zegt dat de service aan consumenten slechter is geworden, terwijl eenzelfde deel geen verschil ziet. De bankmedewerkers werden ondervraagd over zaken als bankcultuur, werkdruk en dienstverlening. Meer dan de helft van de medewerkers zegt nog altijd spanning te ervaren tussen het klantbelang en de producten die ze verkopen.

Over de spanning tussen het klantbelang en de verkochte producten zeggen medewerkers uit het onderzoek anoniem:
‘Je moet wel producten verkopen om de score te halen. En dan merk je dat omzet toch hoger scoort dan klantbelang.’

Bestuursvoorzitter Merel van Vroonhoven van de Autoriteit Financiële Markten zegt in EenVandaag dat ‘die spanning er niet zou moeten zijn. Je hebt geen bestaansrecht als je producten verkoopt die niet in het belang zijn van je klant’.

Gedragsregels

Uit het onderzoek blijkt ook dat bankmedewerkers sceptisch zijn over de maatregelen die de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) neemt om het gedrag in de sector te verbeteren. Nog geen kwart (23 procent) van de deelnemers denkt dat de regels gaan helpen om het klantbelang centraal te stellen.

Onafhankelijke adviseur

‘Elke klant is anders dus ook de financiële situatie. Je kunt niet ieder vraagstuk beantwoorden met een beperkt en eenzijdig aanbod’, aldus Dick Vos, Hypotheekadviseur Veldhuis Hypotheek.

Banken kunnen nooit onafhankelijk opereren en dus de klant centraal stellen. Onafhankelijke adviseurs doen dit wél. Zij hebben geen binding met aanbieders, enkel met de klant. De klant kan met verschillende aanbieders zaken doen.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • velden met een ster (*) zijn verplicht om in te vullen