Onze boodschap is: Onbezorgd

Filter

Onze boodschap is: Onbezorgd

VeldhuisAdvies-FransFotografie-12

Er is nogal wat gebeurd in de financiële sector de afgelopen jaren. De hele branche heeft op z’n grondvesten staan schudden. Gerenommeerde banken en verzekeraars die failliet dreigden te gaan, het drama rondom woekerpolissen dat nog steeds niet is afgerond en recentelijk het Libor-schandaal. Het consumentenvertrouwen in de financiële sector is laag en het herstel hiervan zal nog lang gaan duren. Reden voor de overheid om flink in te grijpen. Met grote gevolgen voor zowel banken en verzekeraars als adviseurs en hun klanten.

De wetgeving is zo complex geworden en toezicht op de branche zo strak ingeregeld dat veel adviseurs er voor hebben gekozen hun bedrijf te staken. Waren er rond de eeuwwisseling nog 20.000 verzekerings- en overige financieel advieskantoren, nu bedraagt het aantal nog ruim 7.000. En dit zal alleen maar verder dalen. Wie na deze inleiding rekent op een deprimerend interview komt van een koude kermis thuis. Bob Veldhuis en Dick Vos zijn twee opgewekte ondernemers, die haarfijn uitleggen waarom Veldhuis Adviesgroep ondanks alle moeilijke marktomstandigheden in staat is geweest om vanaf het begin van de crisis sterk te groeien.

“Lachen. Er gaat geen dag voorbij of we hebben plezier.” Bob Veldhuis omschrijft ‘a day at the office’: “Wanneer we met de hele groep samen lunchen, maar ook als we vergaderen, wordt er gelachen. We hebben een akelig precies beroep, dat we heel serieus nemen. Maar dat lukt alleen als je samen een goede sfeer weet te maken. Uiteraard ben ik bij aanname van een medewerker erg geïnteresseerd in diploma’s en ervaring, maar voorwaarde één is toch of iemand de juiste mentaliteit heeft én goed in het team past. Vervolgens vieren we alles wat er te vieren valt. Is iemand vijf jaar in dienst, dan is dat voor ons al een jubileum en ook als er collega’s zijn geslaagd voor een opleiding, dan is er extra attentie. Met meer dan vijftig medewerkers, betekent dat het vrijwel elke week wel bal is. Geschikte mensen aannemen en een goede sfeer zijn essentieel om een goed team te bouwen. Zo’n team is per definitie loyaal naar elkaar, hetgeen zich uit bij ziekte maar ook blijkt uit het zeer geringe personeelsverloop. Vrijwel alle medewerkers van het eerste uur zijn nog in dienst. Mijn vader is in 1965 in de woonkamer van ons rijtjeshuis in Heerde gestart met Assurantiekantoor H.B. Veldhuis. In 1988 heb ik na zijn plotse overlijden het bedrijf voortgezet en volgend jaar hopen we ons 50 jarig bestaan te vieren. De eerst aangenomen medewerker Herma is al vanaf 1988 in dienst en ook de tweede medewerker, Dick Vos, is na 25 jaar nog altijd verbonden aan de onderneming maar nu als mede-eigenaar. Toen Dick kwam solliciteren (hij was 20 en ik 23 jaar) hebben we twee uur lang alleen maar over de plaatselijke disco en voetbal gepraat. We hadden direct een klik en dat is zo gebleven. Qua humor voelen we elkaar feilloos aan. Geregeld kunnen we tot tranen toe in de lach schieten. Maar als het om de uitvoering van ons werk gaat, eisen we van onszelf, onze collega’s en de banken en verzekeraars bij wie we inkopen absolute topkwaliteit. Ik denk dat we daar het verschil maken: door de crisis is er in onze sector een soort van uitvaartstemming gaan heersen, is iedereen op de kosten gaan letten en zijn duizenden uitstekende medewerkers er uit gegooid. Legio ervaren en hoog opgeleide specialisten zijn weggesaneerd. Voor service en dienstverlening worden callcenters opgericht. Dan ben je toch van het pad af? En als we dan weer zo’n stoer persbericht lezen van een ING, Rabo of Achmea dat ‘ter verbetering van onze dienstverlening’ of ‘in het kader van de klant centraal stellen’ er x-duizend mensen moeten verdwijnen of nog meer kantoren moeten worden gesloten, ja dat is wel lachen.”

Dick Vos komt binnen en moet eerst even over de wedstrijd PEC Zwolle-Sparta Praag praten. “Twee kansen in het begin, direct daarna een persoonlijke fout en dan staan we zomaar 1-0 achter. Echt jammer, maar wat een geweldige ervaring.” Beide mannen zijn voetbalfan en hebben bij PEC Zwolle een paar business-seats. Bob voetbalde heel actief tot z’n 22ste en is nu leider van de C1 van SV Epe, waarin ook zijn zoon speelt. Dick voetbalde tot zijn 38e bij Hattem. Zodra ze elkaar spreken, worden eerst de wedstrijden van het weekend geëvalueerd. Dick: “Tijdens het WK hadden we veelvuldig contact. Of het nou via Whatsapp was of telefonisch in de rust, altijd even de hoogtepunten doornemen. Er zijn ook zo ontstellend veel parallellen tussen voetbal en ons werk. De juiste mensen selecteren, het zorgvuldig bouwen aan je team, zorgen voor een ontspannen sfeer, waarbinnen je topprestaties kunt leveren, die ook van je verwacht worden. Zoek de verschillen. Dus niet.”

“Wanneer je streeft naar topkwaliteit, moet je geld investeren in het beter maken van je mensen en je processen”

Inmiddels werken er 55 medewerkers bij het bedrijf, genaamd Veldhuis Adviesgroep en gevestigd in een modern en transparant kantoor, nog steeds in Heerde. Qua omvang behoort Veldhuis Adviesgroep tot de top 100. Bob: “Laat ik beginnen met de opmerking, dat zonder geluk niemand wel vaart en dat we er met ons allen gewoon keihard voor hebben gewerkt. En verder hebben we zoals gezegd veel geïnvesteerd in het bouwen van een topteam. Wanneer je streeft naar topkwaliteit, moet je geld investeren in het beter maken van je mensen en je processen.” “Wij zijn er om mensen te helpen. Bij schade of bij het nemen van lastige financiële beslissingen.”, vult Dick aan: “Ondernemers houden daar niet van.” “Die willen hun aandacht besteden aan markten, producten en klanten. Wij helpen ze daarbij door ze te ontzorgen van alle zaken die afleiden. In al onze uitingen is het thema ‘Onbezorgd’: onbezorgd leven, onbezorgd wonen, onbezorgd ondernemen etcetera. Dat lukt alleen met zeer bekwame medewerkers.”

Bob: “Bovendien is onze markt erg competitief en dus moet je je onderscheiden. Dat doen we door bewust in opleidingen te investeren, waardoor ál onze medewerkers slimmer worden. Tegelijkertijd helpen onze concurrenten ons door hun beste en vaak dure medewerkers af te laten vloeien en te bezuinigen op opleiding. Bij ons volgt letterlijk bijna elke medewerker een opleiding. Ook de 60-jarige. Dat was vorig jaar zo, dat is dit jaar en dat zal in 2015 niet anders zijn. Dat kost inderdaad bakken met geld, maar wil je professionaliseren en topkwaliteit bieden of niet? Volgens mij zijn dat onze succesfactoren. Veel ingewikkelder is het niet.” Dick: “Daarnaast hebben we ons bij alle beslissingen nooit laten leiden door korte-termijn gewin. Met klanten gaan we voor lange-termijn relaties en als we onze koers uitzetten, dan doen we dat altijd vanuit lange-termijnvisie. Bob is daarin meer de ondernemer en ik meer de dienstverlener. Bob is meer de strateeg en denkt meer na over morgen en ik ben vooral bezig met hoe je dit vandaag naar de klant vertaalt. Sinds een paar jaar is Eric van Leeuwen ook als vennoot toegetreden. Eric is meer onze professor. En zo hebben we een mooi driehoekje, om in voetbaltermen te spreken.”

Veldhuis Adviesgroep heeft onlangs een kwaliteitscontrole door een onafhankelijk auditbureau laten uitvoeren om eigen adviesdossiers te toetsen. Alle dossiers worden minutieus doorgenomen in verschillende sessies. Dick: “Wij moeten net als alle financiële dienstverleners voldoen aan de Wet op het financieel toezicht, de Wft. Daar is ongelooflijk veel om te doen in onze sector. Zijn de normen niet te hoog en de eisen niet onrealistisch zwaar? Geregeld deelt onze toezichthouder de AFM boetes uit. Maar wie wil er nou óp de norm presteren? Wat schiet een klant daar mee op? Wij hebben een certificaat van de kwaliteitsauditor gekregen, waarin we op alle onderdelen (ruim) boven de norm acteren. Zo zien we onze inspanningen vertaald en daar zijn we trots op! Een ondernemer wil wat betreft zijn risico’s en financiën de zaken solide geregeld hebben en zich hier zo min mogelijk zorgen over maken. En dat allemaal in meer en meer gecompliceerde omstandigheden. Pensioenregels worden steeds ingewikkelder en nieuwe arbeidsongeschiktheidswetgeving levert bedrijven een na-risico op bij zieke werknemers van maar liefst 12 jaar. Daar ligt onze kracht. Maar ook op bijvoorbeeld aansprakelijkheidsgebied. Wij ontwikkelen zelf paraplu-aansprakelijkheidspolissen, met daarin bijvoorbeeld ook montage- en transportdekkingen, uniek voor de installatiebranche of cybercrimepolissen voor de ict-sector. Al met al hebben we nu meer dan 3.000 bedrijfsmatige relaties en dit groeit nog elke dag.”

“In al onze uitingen is het thema ‘Onbezorgd’: onbezorgd leven, onbezorgd wonen, onbezorgd ondernemen etcetera. Dat lukt alleen met zeer bekwame medewerkers.”

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • velden met een ster (*) zijn verplicht om in te vullen