• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1
Verzuimgesprek

Het verzuimgesprek: hoe u het herstel van uw werknemer onbedoeld kunt belemmeren

Het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland ligt dit moment op 5%. Dat is hoog én dat betekent ook een flinke kostenpost voor veel bedrijven. Want 5% van alle medewerkers zorgen op dit moment niet voor inkomen, maar voor extra kosten. Als werkgever is het dus belangrijk aandacht te hebben voor verzuim en een verzuimgesprek is een belangrijk onderdeel van dit proces. Daarbij geldt vooral: een goed verzuimgesprek zal het herstel niet altijd versnellen, maar een ‘verkeerd’ gevoerd gesprek kan het verzuim onbedoeld wel verlengen of verergeren.

Het verzuimgesprek: hoe u het herstel van uw werknemer onbedoeld kunt belemmeren

Wat is een verzuimgesprek?

Dat is niet zo ingewikkeld: een verzuimgesprek vindt plaats tussen het moment van ziekmelden en het moment dat iemand weer terugkeert op de werkvloer. Eigenlijk dus alle gesprekken die plaatsvinden tijdens het verzuim en over het verzuim gaan.

Een lastig gesprek? Bereid u goed voor

Ieder verzuimgesprek is weer anders en vooral heel erg afhankelijk van de omstandigheden en de werkrelatie. Ook verloopt een gesprek op het moment van de ziekmelding anders dan een gesprek later in het ziekteproces. Deze gesprekken zijn niet altijd makkelijk, maar een goede voorbereiding helpt. Daarom 5 handvatten voor een prettig gesprek.

  1. Geef van tevoren het doel van het gesprek aan: ‘Ik bel je alleen even om te vragen hoe het met je gaat’, of ‘Ik bel je om te vragen of er taken zijn die overgenomen moeten worden’ of, ‘ik bel je om te vragen wanneer je denkt dat je weer aan het werk kunt’.
  2. Laat de werknemer in zijn waarde en vel dus geen oordeel over de situatie of over het feit hoe de werknemer met de situatie omgaat. Geef ook geen goedbedoelde (medische) adviezen. Dit zorgt vaak voor extra druk bij de medewerker of het verhoogt juist de drempel om weer terug te keren naar het werk.
  3. Neem voldoende tijd, toon belangstelling en respect. Het is prettig als u de tijd heeft om zaken te bespreken.
  4. Luister goed en stel open vragen. Voel zelf het verschil tussen: ‘Wanneer zou je weer aan het werk kunnen?’ en ‘Kunnen we je morgen weer verwachten?’
  5. Maak duidelijke afspraken met je medewerker en leg ze vast. Vooral bij langdurig verzuim is het prettig om af te spreken hoe en hoe vaak u contact met elkaar heeft en wie het initiatief neemt.

Waarom is het belangrijk

Er zijn dus meerdere redenen waarom een verzuimgesprek mede bepaalt hoe het verzuim van een werknemer verloopt.

  1. Door met regelmaat én op een goede manier contact met elkaar te houden, blijft uw medewerker betrokken bij het bedrijf én verlaagt het de drempel om na het verzuim weer terug te keren. Andersom geldt hetzelfde: door tijdens het verzuim niet of nauwelijks contact te onderhouden of door de verkeerde dingen te zeggen, kunt u juist een drempel opwerpen om weer aan het werk te gaan.
  2. U krijgt als werkgever vaak meer en beter inzicht in de oorzaak van het verzuim. Let wel: u mag als werkgever niet vragen naar de reden van verzuim, maar een goed contact kan er wel voor zorgen dat uw werknemer het u zelf vertelt. Mogelijk kan een volgend verzuim dan voorkomen worden, ook als de oorzaak van het verzuim niet op de werkvloer ligt.

Door regelmatig een verzuimgesprek te voeren, leert u dit onderwerp steeds beter bespreekbaar te maken. Sommige werkgevers hebben hier van nature gevoel voor, anderen hebben iets meer handvatten nodig. Maar voor iedereen geldt: oefening baart kunst!

Eéndaagse training ‘Een goed verzuimgesprek voeren’

Daarom bieden wij namens Veldhuis Advies de training ‘Een goed verzuimgesprek voeren’ aan op donderdag 10 oktober op ons goed bereikbare kantoor in Heerde. De kosten voor de training bedragen €125,- en zijn inclusief een hapje, drankje en een gezonde en goed verzorgde lunch. De training biedt ruimte voor maximaal 12 deelnemers. Wilt u zich opgeven? Stuur dan een e-mail naar [email protected] met daarin uw naam, bedrijfsnaam en functie. Het maakt hierbij niet uit of u wel of geen klant van ons bent. Graag tot dan!

Goed werkgeverschap

Bij Veldhuis Advies geloven wij in de voordelen van goed werkgeverschap. Door uw medewerkers actief te ondersteunen in hun fysieke, mentale én financieel fitheid en ze een fijne en sociale werkplek te bieden waar de medewerker echt centraal staat, komt uw organisatie van binnenuit tot bloei.

Zelf werken wij al meer dan 10 jaar aan goed werkgeverschap en inmiddels plukken niet alleen onze medewerkers, maar ook onze klanten hier de vruchten van. Zij beoordelen ons al jaren gemiddeld met een 9,1. Bent u op zoek naar concrete handvatten voor goed werkgeverschap? Wij helpen u graag met inspiratie, advies of de expertise van ons en onze partners.


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven