Veldhuis Advies in beweging
Veldhuis Advies geeft financieel advies aan particulieren, ondernemers en werkgevers over financiële planning, hypotheken, pensioenen, arbeidsongeschiktheid, zorg-, bedrijfs- en werknemersverzekeringen. Het bedrijf telt 60 medewerkers. De hoofdactiviteit is het adviseren van werkgevers en ondernemers. Advies over duurzame inzetbaarheid aan werkgevers en het in kaart brengen van de kosten en baten hiervan wordt daarbij steeds belangrijker. Bob Veldhuis, directeur, vertelt hoe zij aandacht voor geluk en bewegen in hun bedrijf handen en voeten hebben gegeven.
Wat is er gedaan?
Bob Veldhuis: “Ik kwam steeds meer tot het besef dat het bevorderen van ‘geluk en gezondheid’ van onze klanten en medewerkers belangrijk is en rendeert. Om dit uit te kunnen dragen zijn we bij onszelf begonnen.”
Over dit thema zijn we met onze medewerkers eind 2014 in gesprek gegaan. In verschillende sessies, waarin steeds een mix van vertegenwoordigers uit verschillende teams aanwezig waren, zijn we gaan praten over onze missie, visie, strategie en kernwaarden. Verrassend genoeg zaten we snel op één lijn. De uitkomsten van de sessies zijn verwerkt in onze missie en visie:
Het streven naar een duurzame bijdrage aan het geluk en de gezondheid van mensen en ondernemingen door medewerkers in staat te stellen de (financiële) zorgen van mensen weg te nemen, met de ambitie: iedereen een (beetje) gelukkiger maken.
Zitgedrag, vitaliteit en leefstijl van belang
Vitaliteit en leefstijl kwamen aan bod als een belangrijk thema. De medewerkers van Veldhuis Advies zijn allen werkzaam op een kantoorlocatie. Zoals op veel kantoren ‘zitten’ mensen het grootste gedeelte van de tijd. Net als fysieke overbelasting kan ook fysieke onderbelasting leiden tot gezondheidsklachten, een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes, bewegingsapparaatklachten en depressie. Het besef hiervan werd ondersteund door een presentatie van het NISB waarin de effecten van zitten werden toegelicht. Vooral het wetenschappelijke bewijs droeg bij aan het gevoel van urgentie bij mij en bij de medewerkers.
Dit moment viel samen met de verbouwing met het kantoor wat ruimte bood voor een nieuwe kantoorinrichting. Begin 2015 werd daarom de projectgroep ‘kantoorinrichting’ opgericht. Verbeterpunten en wensen van medewerkers werden geïnventariseerd. Daarnaast werd ook de input van de interieurarchitect meegenomen. Na het testen van de inrichting en het meubilair hebben we de investeringsbeslissing genomen.
Meubilair en acties!
En inmiddels hebben we: in hoogte verstelbare bureaus, speciale stoelen, swoppers (krukjes waarop jezelf balans moet houden), deskbikes, mini-crosstrainers, balance boards, sta/zit vergaderruimtes. Lopen wordt gestimuleerd door het afval centraal te verzamelen en ook het printen en koffie en thee centraal aan te bieden. Ook is de kantine verbouwd en hebben de medewerkers van de kantine cursussen gevolgd op het gebied van gezonde voeding. Nu hebben we biologische producten en gezonde smoothies. Daarnaast stimuleren we het drinken van water en ontmoedigen we het gebruik van suiker en koffie. Alle medewerkers krijgen dagelijks een gezonde snack (nootjes/smoothie).
Verder is er aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Via de collectieve ziektekostenverzekeraar kunnen medewerkers vrijwillig een lifestyle check doen met een mogelijkheid tot coaching. We zijn van plan dit volgend jaar te herhalen. Verder investeren we in medewerkers door opleidingen, daar beknibbelen we niet op, zo stimuleren we mensen om zichzelf te ontwikkelen.
Waren er dilemma's in het proces?
Het meekrijgen van mensen lukt niet meteen, in de sessies die we organiseerden was dat heel verschillend. Met name mensen die al veel aan sport doen waren lastiger te overtuigen. Zij hebben al een zekere discipline. Maar de mensen met de meeste kritiek zitten nu elke dag op een swopper!
Wat verder goed werkte is dat mensen merkten dat ik geen dubbele agenda had. Er zit altijd een natuurlijke spanning tussen werkgever en werknemer. Maar door het heel vroeg betrekken van de medewerkers en het feit dat ik de beslissingen goed kon uitleggen werd de implementatie bevorderd.
Wat levert het op?
In de afgelopen 7 jaar is een stijging van de klanttevredenheid zichtbaar. Bob Veldhuis: ik denk dat dat ook te maken heeft met de manier waarop wij met klanten omgaan waarbij we onze overtuiging en visie overdragen. Verder zien we ook dat we als bedrijf groeien, terwijl veel bedrijven in de sector krimpen. Verder kwam uit het MTO dat medewerkers de werkplek meer waarderen, van een 7,2 in 2014 naar een 8,5 in 2015. Tot slot hebben we een korte enquête gehouden onder de medewerkers over de werkplek (door 80% ingevuld). De ervaringen met de nieuwe situatie zijn positief, bijna iedereen doet er aan mee, 89% is overtuigd dat dynamisch werken gezonder is en 68% voelt zich fitter. Tevens is bijna de helft privé ook gezonder gaan leven.
Verder zien we ook dat onze aanpak zich verspreidt naar het privé leven: fitnessen, een swopper voor thuis. Medewerkers komen ook zelf met verzoeken, bijvoorbeeld om twee ‘Veldhuis’ fietsen aan te schaffen voor tijdens de lunch. Daar staan we voor open en ik moedig mensen aan om met ideeën te komen, dat is niet brutaal!
“Men draagt het uit, men neemt het privé ook over!”
De continuïteit is wel een uitdaging. We zien bijvoorbeeld dat enkelen nu minder intensief gebruik maakt van het meubilair dan in het begin. Onze overtuiging is echter dat mensen elkaar aansteken. De werkomgeving inspireert daartoe. Nieuwe medewerkers pakken daardoor uit zichzelf het dynamisch werken op en wanneer ze dat niet doen dan praat ik daar met mensen over.
Waarom zou je niet gezonder willen werken?
We staan letterlijk voor alles open dat de gezondheid of het geluk van onze medewerkers kan bevorderen. Uiteraard moeten we het financieel allemaal wel aankunnen, maar in onze ogen is vrijwel elke investering in gezondere medewerkers een rendabele.
Mini pay-it-forward
We delen onze aanpak: in maart komen 10 collega bedrijven langs om te zien hoe wij het aanpakken. Onze aanpak verspreidt zich via mond tot mond reclame.
Samengevat:
- Wees zelf overtuigd van het nut;
- Plaats het in brede context: het gaat niet om dynamisch werken, het gaat om gezondheid;
- Betrek medewerkers vanaf het begin;
- Informeer hen ook over wetenschappelijke onderbouwing van de negatieve effecten van zitten;
- Laat je adviseren;
- Stel niets verplicht maar geef wel duidelijke adviezen en richtlijnen;
- Houd het thema op de agenda.
Gouden tip
“Als je zelf intrinsiek gemotiveerd bent, dat aandacht voor geluk en gezondheid bijdraagt aan het bedrijfssucces, dan raken medewerkers er vanzelf van overtuigd dat je goed wilt doen, en dat draagt bij aan wederzijds vertrouwen. Plaats je aanpak daarnaast in een bredere context, niet één fietsmeubel, maar start met een visie en betrek medewerkers vanaf het begin. Dan verdien je je investeringen makkelijk terug! Als je als werkgever niet direct de toegevoegde waarde ziet, reken dan eens uit wat het kost als een medewerker uitvalt!”
Gerelateerde berichten
Nederlandse vrouwen zijn steeds pensioenbewuster
Onlangs werd al bekend gemaakt dat werkende vrouwen in Nederland gemiddeld 40% minder pensioen opbouwen dan mannen. Daarmee staat Nederland op de één na laatste plaats in Europa als het gaat om gelijke pensioenopbouw tussen mannen en vrouwen. Uit onderzoek blijkt nu ook dat vrouwen op dit moment bezig zijn die achterstand in te lopen. Dat komt doordat steeds meer vrouwen zich ervan bewust worden dat zij na hun pensioen terugvallen in inkomsten en dus hun huidige levensstandaard niet meer kunnen voortzetten. Reden om actie te ondernemen dus.
Wat te doen bij pesten op de werkvloer?
Deze week berichtte vakbond CNV dat ruim 2,5 miljoen werknemers slachtoffer worden van pestgedrag op de werklover. ‘Bizarre cijfers’ aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin. Treiteren, roddelen, uitlachen, kleineren: het gebeurt aan de lopende band op de werkvloer. Ruim een kwart van alle werkenden in Nederland geeft aan weleens door een collega te zijn gepest. Voor de getroffen medewerker kan dit grote psychische gevolgen hebben en leiden tot (langdurig) verzuim. Een vertrouwenspersoon kan helpen de schade te beperken.
Uit de Regiolokaal: Veldhuis Advies verlegt focus van omzet naar werkgeluk en dat 'betaalt' zich uit
Als je bijna 34 jaar onderneemt, dan heb je alles wel gezien en meegemaakt. Bij Veldhuis Advies loopt het uiteen van twee landelijke crises tot zakelijke overnames en ondertussen een explosieve groei van het personeelsbestand. En in oktober is het bedrijf door vakblad VVP uitgeroepen tot het meest klantgerichte advieskantoor van Nederland. Het geheim? Investeren in werkgeluk!
Nieuw op de loonstrook: pensioenalert!
Veldhuis Advies ambassadeur van Stichting Starterscollectief Veluwe
Geschillen rond verduurzaming: offerte aannemer vaak niet duidelijk
Bijna de helft van de Nederlandse huiseigenaren die hun huis hebben verduurzaamd of die dit willen doen leest de offerte van een aannemer niet goed genoeg door. Dat concludeert ARAG op basis van onderzoek onder duizend Nederlanders. Onduidelijkheid over afspraken leidt vervolgens steeds vaker tot juridische conflicten, mede door veel vertragende factoren waar de bouwsector mee kampt.
Kabinet wil de toegang tot UBO-register nu definitief beperken
Het Kabinet is van plan het UBO-register, waarin eigenaren van organisaties staan geregistreerd, definitief voor het publiek te sluiten. Aanleiding daarvoor is de massale kritiek die ondernemers al lange tijd uiten over de toegankelijkheid van het register. Zo zouden criminelen op basis van het register makkelijk hun vermogende slachtoffers kunnen selecteren. Naar aanleiding van alle kritiek besloot demissionair Minister Kaag vorig jaar al om het register tijdelijk te sluiten en onderzoek te doen naar de toekomst ervan. Nu is dus het besluit gevallen om het register niet meer voor iedereen te openen. De Eerste en Tweede Kamer moeten nog wel instemmen met dit besluit.
Veldhuis Advies maakt werk van gezonde werksfeer
“We zijn ontzettend trots op het feit dat we onlangs door het publiek zijn verkozen tot het Meest klantgerichte advieskantoor van Nederland! Een mooie erkenning voor de bijdrage die wij willen leveren aan het geluk en de gezondheid van mensen en ondernemingen." Een interview met directieleden Derk Lodiers en Thom Dijkstra, die samen met hun teams klaar staan voor relaties in de regio Apeldoorn. Klanten profiteren van de goede werksfeer bij Veldhuis Advies. Dit komt mede door het duurzame personeelsbeleid. En het zit in ons DNA om relaties te ontzorgen, waarbij we de behoefte van de klant voorop zetten. We denken liever mee over de preventie van risico’s, dan vanuit de verkoop van verzekeringen.
2/2 Interview Bob Veldhuis: Het bedrijf groeit autonoom. 'Tussen Apeldoorn en Zwolle is spoeling dun'
Bob Veldhuis staat al 35 jaar aan het roer van Veldhuis Advies. In die tijd werden er tientallen kantoren overgenomen. Nu lijkt de rek er in de regio wel een beetje uit. Maar daar ligt eigenaar Bob Veldhuis niet wakker van. Daar is hij sowieso de man niet naar. Zolang hij kansen blijft zien in de uitdagingen die op zijn pad komen, kunnen kopers aankloppen wat ze willen; Veldhuis Advies is niet te koop. En die kansen zíjn er, onder meer op het vlak van AI. Niet om banen mee te schrappen, maar om uren mee te besparen. Uren die men elders in de organisatie goed kan inzetten om nog beter en persoonlijker advies te geven.