Veldhuis Advies in beweging
Veldhuis Advies geeft financieel advies aan particulieren, ondernemers en werkgevers over financiële planning, hypotheken, pensioenen, arbeidsongeschiktheid, zorg-, bedrijfs- en werknemersverzekeringen. Het bedrijf telt 60 medewerkers. De hoofdactiviteit is het adviseren van werkgevers en ondernemers. Advies over duurzame inzetbaarheid aan werkgevers en het in kaart brengen van de kosten en baten hiervan wordt daarbij steeds belangrijker. Bob Veldhuis, directeur, vertelt hoe zij aandacht voor geluk en bewegen in hun bedrijf handen en voeten hebben gegeven.

Wat is er gedaan?
Bob Veldhuis: “Ik kwam steeds meer tot het besef dat het bevorderen van ‘geluk en gezondheid’ van onze klanten en medewerkers belangrijk is en rendeert. Om dit uit te kunnen dragen zijn we bij onszelf begonnen.”
Over dit thema zijn we met onze medewerkers eind 2014 in gesprek gegaan. In verschillende sessies, waarin steeds een mix van vertegenwoordigers uit verschillende teams aanwezig waren, zijn we gaan praten over onze missie, visie, strategie en kernwaarden. Verrassend genoeg zaten we snel op één lijn. De uitkomsten van de sessies zijn verwerkt in onze missie en visie:
Het streven naar een duurzame bijdrage aan het geluk en de gezondheid van mensen en ondernemingen door medewerkers in staat te stellen de (financiële) zorgen van mensen weg te nemen, met de ambitie: iedereen een (beetje) gelukkiger maken.
Zitgedrag, vitaliteit en leefstijl van belang
Vitaliteit en leefstijl kwamen aan bod als een belangrijk thema. De medewerkers van Veldhuis Advies zijn allen werkzaam op een kantoorlocatie. Zoals op veel kantoren ‘zitten’ mensen het grootste gedeelte van de tijd. Net als fysieke overbelasting kan ook fysieke onderbelasting leiden tot gezondheidsklachten, een verhoogd risico op hart- en vaatziekten, obesitas, diabetes, bewegingsapparaatklachten en depressie. Het besef hiervan werd ondersteund door een presentatie van het NISB waarin de effecten van zitten werden toegelicht. Vooral het wetenschappelijke bewijs droeg bij aan het gevoel van urgentie bij mij en bij de medewerkers.
Dit moment viel samen met de verbouwing met het kantoor wat ruimte bood voor een nieuwe kantoorinrichting. Begin 2015 werd daarom de projectgroep ‘kantoorinrichting’ opgericht. Verbeterpunten en wensen van medewerkers werden geïnventariseerd. Daarnaast werd ook de input van de interieurarchitect meegenomen. Na het testen van de inrichting en het meubilair hebben we de investeringsbeslissing genomen.
Meubilair en acties!
En inmiddels hebben we: in hoogte verstelbare bureaus, speciale stoelen, swoppers (krukjes waarop jezelf balans moet houden), deskbikes, mini-crosstrainers, balance boards, sta/zit vergaderruimtes. Lopen wordt gestimuleerd door het afval centraal te verzamelen en ook het printen en koffie en thee centraal aan te bieden. Ook is de kantine verbouwd en hebben de medewerkers van de kantine cursussen gevolgd op het gebied van gezonde voeding. Nu hebben we biologische producten en gezonde smoothies. Daarnaast stimuleren we het drinken van water en ontmoedigen we het gebruik van suiker en koffie. Alle medewerkers krijgen dagelijks een gezonde snack (nootjes/smoothie).
Verder is er aandacht voor de duurzame inzetbaarheid van de medewerkers. Via de collectieve ziektekostenverzekeraar kunnen medewerkers vrijwillig een lifestyle check doen met een mogelijkheid tot coaching. We zijn van plan dit volgend jaar te herhalen. Verder investeren we in medewerkers door opleidingen, daar beknibbelen we niet op, zo stimuleren we mensen om zichzelf te ontwikkelen.
![]() |
![]() |
![]() |
Waren er dilemma's in het proces?
Het meekrijgen van mensen lukt niet meteen, in de sessies die we organiseerden was dat heel verschillend. Met name mensen die al veel aan sport doen waren lastiger te overtuigen. Zij hebben al een zekere discipline. Maar de mensen met de meeste kritiek zitten nu elke dag op een swopper!
Wat verder goed werkte is dat mensen merkten dat ik geen dubbele agenda had. Er zit altijd een natuurlijke spanning tussen werkgever en werknemer. Maar door het heel vroeg betrekken van de medewerkers en het feit dat ik de beslissingen goed kon uitleggen werd de implementatie bevorderd.
Wat levert het op?
In de afgelopen 7 jaar is een stijging van de klanttevredenheid zichtbaar. Bob Veldhuis: ik denk dat dat ook te maken heeft met de manier waarop wij met klanten omgaan waarbij we onze overtuiging en visie overdragen. Verder zien we ook dat we als bedrijf groeien, terwijl veel bedrijven in de sector krimpen. Verder kwam uit het MTO dat medewerkers de werkplek meer waarderen, van een 7,2 in 2014 naar een 8,5 in 2015. Tot slot hebben we een korte enquête gehouden onder de medewerkers over de werkplek (door 80% ingevuld). De ervaringen met de nieuwe situatie zijn positief, bijna iedereen doet er aan mee, 89% is overtuigd dat dynamisch werken gezonder is en 68% voelt zich fitter. Tevens is bijna de helft privé ook gezonder gaan leven.
Verder zien we ook dat onze aanpak zich verspreidt naar het privé leven: fitnessen, een swopper voor thuis. Medewerkers komen ook zelf met verzoeken, bijvoorbeeld om twee ‘Veldhuis’ fietsen aan te schaffen voor tijdens de lunch. Daar staan we voor open en ik moedig mensen aan om met ideeën te komen, dat is niet brutaal!
“Men draagt het uit, men neemt het privé ook over!”
De continuïteit is wel een uitdaging. We zien bijvoorbeeld dat enkelen nu minder intensief gebruik maakt van het meubilair dan in het begin. Onze overtuiging is echter dat mensen elkaar aansteken. De werkomgeving inspireert daartoe. Nieuwe medewerkers pakken daardoor uit zichzelf het dynamisch werken op en wanneer ze dat niet doen dan praat ik daar met mensen over.
Waarom zou je niet gezonder willen werken?
We staan letterlijk voor alles open dat de gezondheid of het geluk van onze medewerkers kan bevorderen. Uiteraard moeten we het financieel allemaal wel aankunnen, maar in onze ogen is vrijwel elke investering in gezondere medewerkers een rendabele.
Mini pay-it-forward
We delen onze aanpak: in maart komen 10 collega bedrijven langs om te zien hoe wij het aanpakken. Onze aanpak verspreidt zich via mond tot mond reclame.
Samengevat:
- Wees zelf overtuigd van het nut;
- Plaats het in brede context: het gaat niet om dynamisch werken, het gaat om gezondheid;
- Betrek medewerkers vanaf het begin;
- Informeer hen ook over wetenschappelijke onderbouwing van de negatieve effecten van zitten;
- Laat je adviseren;
- Stel niets verplicht maar geef wel duidelijke adviezen en richtlijnen;
- Houd het thema op de agenda.
Gouden tip
“Als je zelf intrinsiek gemotiveerd bent, dat aandacht voor geluk en gezondheid bijdraagt aan het bedrijfssucces, dan raken medewerkers er vanzelf van overtuigd dat je goed wilt doen, en dat draagt bij aan wederzijds vertrouwen. Plaats je aanpak daarnaast in een bredere context, niet één fietsmeubel, maar start met een visie en betrek medewerkers vanaf het begin. Dan verdien je je investeringen makkelijk terug! Als je als werkgever niet direct de toegevoegde waarde ziet, reken dan eens uit wat het kost als een medewerker uitvalt!”
Gerelateerde berichten
Als je arbeidsongeschikte zzp’er toch gewoon je werknemer bleek te zijn
Vanaf dit jaar controleert de Belastingdienst actief op schijnzelfstandigheid onder zzp’ers. Als opdrachtgever is het daarom belangrijk te weten dat schijnzelfstandigheid beoordeeld wordt op basis van de onafhankelijke relatie tussen jou en de zzp’er. Het is dus mogelijk dat de persoon die jij maar voor 10 uurtjes per maand inhuurt, toch als schijnzelfstandige kan worden aangemerkt. In het voorbeeld hieronder lees je wat er, in het ergste maar zeker niet ondenkbare geval, zou kunnen gebeuren als de door jou ingehuurde zzp’er arbeidsongeschikt raakt en achteraf toch als schijnzelfstandige wordt beoordeeld.
Werken aan werkgeluk is nooit klaar + webinar!
Werkgeluk klinkt vaak nog als een fijne extra of een ‘nice to have’, maar eigenlijk is het een voorwaarde voor het hebben en behouden van succesvolle teams binnen je organisatie. Je zou zelfs kunnen stellen dat het werkgeluk van werknemers niet alleen meer afhankelijk is van factoren op het werk, maar dat ook privéomstandigheden, zoals mantelzorg of financiële zorgen, kunnen meewegen in de mate waarin iemand werkgeluk ervaart. Werken aan werkgeluk is dan ook nooit helemaal af, maar dat is niet erg! Net als met alles geldt ook hiervoor het stapje-voor-stapje-principe. Begin klein, houd het overzichtelijk en neem je medewerkers mee.
Webinar: waarom je verzuim verlaagt als je persoonlijke verbinding versterkt
Volgens stresscoach Jos Gerritsen zou veel verzuim voorkomen kunnen worden als er op de werkvloer meer aandacht was geweest voor menselijke verbinding. Gewoon door met elkaar te praten over wat er op of buiten de werkvloer speelt. Dat betekent niet dat je altijd alles met elkaar hoeft te delen, maar menselijke verbinding zorgt er nu eenmaal voor dat we ons beter kunnen ontspannen en dat we daardoor beter met stressvolle situaties kunnen omgaan. Mist dat teveel? Dan raakt ons systeem ontregelt en worden we eerder ziek. Hoog tijd dus voor goed contact.
Langdurige werkstress maakt je geen leuker mens + webinar!
Wie denkt aan werkstress ziet misschien iemand voor zich die met een diepe frons in zijn computer zit gedoken of een collega die net iets harder loopt. Toch blijken de signalen van langdurige en problematische werkstress vaak heel anders te zijn en kunnen ze daardoor zelfs verkeerd geïnterpreteerd worden. Is een werknemer lusteloos, chagrijnig of maakt hij of zij opeens meer fouten? Dan zou stress zomaar een oorzaak kunnen zijn.
Zo benut je alle resultaten van het PMO
‘De resultaten van een Periodiek (of Preventief) Medisch Onderzoek zijn goud voor werkgevers, maar er wordt vaak veel te weinig mee gedaan,’ aldus organisatie- en HR-adviseur Monique de Goede van De Goede HRM. ‘Ik zie dat werkgevers vaak worstelen om de anonieme resultaten van een grote groep werknemers naar tools voor een individu te vertalen. Toch kan dat best makkelijk zijn en zo wordt de toegevoegde waarde van een PMO opeens veel groter!’
Stop met functionerings- en beoordelingsgesprekken, dat is beter voor iedereen
Jonge werknemers tussen de 25 en 35 jaar zitten steeds vaker ziek thuis. In 2023 is het langdurig verzuim (42 weken en langer) onder deze groep zelfs met 5% gestegen. De oorzaak? Meestal een combinatie van factoren die gezamenlijk teveel druk geven.
Het verzuimgesprek: hoe u het herstel van uw werknemer onbedoeld kunt belemmeren
Het gemiddelde ziekteverzuim in Nederland ligt dit moment op 5%. Dat is hoog én dat betekent ook een flinke kostenpost voor veel bedrijven. Want 5% van alle medewerkers zorgen op dit moment niet voor inkomen, maar voor extra kosten. Als werkgever is het dus belangrijk aandacht te hebben voor verzuim en een verzuimgesprek is een belangrijk onderdeel van dit proces. Daarbij geldt vooral: een goed verzuimgesprek zal het herstel niet altijd versnellen, maar een ‘verkeerd’ gevoerd gesprek kan het verzuim onbedoeld wel verlengen of verergeren.
De medewerkers die voor u voor het vuur gaan, raken als eerste opgebrand
Jeroen (43) is sinds een aantal jaar ondernemer. Gelukkig gaat het goed met zijn bedrijf en heeft hij door de jaren heen een groep van tien medewerkers om zich heen verzameld met wie hij het heel gezellig heeft. Er wordt hard gewerkt. Jeroen waardeert dat en werkt daarom onbewust nog iets harder. Als ambitieuze ondernemer én leidinggevende vindt hij belangrijk om het goede voorbeeld te geven. Dus is hij ’s ochtends vaak als eerst op kantoor en ’s avonds doet hij meestal ook het licht weer uit. Eenmaal thuis verstuurt hij nog een paar mailtjes en in het weekend werkt hij de laatste zaken weg.
Eéndaagse training: een goed verzuimgesprek voeren
Als u als leidinggevende met enige regelmaat een verzuimgesprek voert, weet u dat ieder gesprek anders kan verlopen. Wist u ook dat een goed gevoerd verzuimgesprek het herstel van uw werknemer kan bevorderen of verzuim soms zelfs helemaal kan voorkomen? Andersom geldt overigens hetzelfde: een vervelend gesprek kan het herstel van uw werknemer in de weg staan. Daarom bieden wij namens Veldhuis Advies de training ‘Een goed verzuimgesprek voeren’ aan. Speciaal voor werkgevers en leidinggevenden die op zoek zijn naar concrete en laagdrempelige tools die helpen om het verzuim terug te dringen.