• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Van snor naar brom: vergeet je verzekering niet om te zetten!

Sinds begin dit jaar is het ook voor snorfietsers en hun eventuele passagiers verplicht om een helm te dragen. Steeds meer mensen laten hun snorfiets daarom ombouwen tot bromfiets. “Het maakt immers niet meer uit of je een snor- of een bromfiets hebt; je moet tóch een helm op”. En ja… dan is harder rijden leuker.

Van snor naar brom: vergeet je verzekering niet om te zetten!

Helmplicht geldt sinds 1 januari 2023 ook voor snorfietsen

Snorfietsen moeten begrensd zijn tot een maximumsnelheid van 25 km/u. Bromfietsen mogen met 45 km/u dus bijna twee keer zo snel rijden. De helmplicht gold voorheen alleen voor bromfietsen.
Per 1 januari 2023 is het dragen van een helm ook bij snorfietsen en snorscooters verplicht. Hiermee vervalt een populaire reden om zo’n snorvoertuig te verkiezen boven een bromfiets. Voor beide voertuigen heb je immers ook hetzelfde rijbewijs nodig.

Houd je je niet aan de helmplicht? Dan riskeer je een boete van € 100,-. Snorfietsers hebben een half jaar de tijd om aan de nieuwe maatregel te voldoen.

Tweewieler

Verplichtingen

 

Snelheid  

Helm

Rijbewijs

Kenteken

Verzekering

Wegdeel

Snorfiets
tot 25 km p/u

Gelijk aan speed-pedelec of bromfiets

bromfiets (AM) of auto (B)

Blauw

Wettelijke aan-sprakelijkheid (WA)

Fietspad

Fiets met hulpmotor (speed-pedelec)
tot 45 km p/u

met markering
NTA 8776:2016

bromfiets (AM) of auto (B)

Geel

Wettelijke aan-sprakelijkheid (WA)

Bromfietspad of rijbaan

Bromfiets
tot 45 km p/u

met markering ECE22.05 e/o cirkel met E4 erin

bromfiets (AM) of auto (B)

Geel

Wettelijke aan-sprakelijkheid (WA)

Bromfietspad of rijbaan

Bron: rdw.nl

Opvoeren is redelijk makkelijk en goedkoop

Nu de helm “toch op moet”, kiezen veel mensen ervoor hun snorscooter op te laten voeren van 25 km/u naar 45 km/u. De kosten van het ombouwen zelf kunnen nogal variëren. Dit heeft onder andere te maken met de staat van uw snorfiets en het model. Vervolgens moet het voertuig opnieuw worden gekeurd door de RDW en van een nieuwe kentekenplaat worden voorzien. Het kenteken blijft in principe hetzelfde, alleen de kleur van het plaatje wijzigt van blauw naar geel. De kosten van de keuring en het papierwerk zijn ruim 100 euro. Met het nieuwe kentekenbewijs van de RDW kunt u naar een erkende kentekenplaatfabrikant. Deze rekent nog eens 25 tot 45 euro voor het bestellen van een nieuwe plaat.

Houd er ook rekening mee dat er andere regels gelden in het verkeer; wanneer je op welk wegdeel mag rijden. Bromfietsen mogen zich immers niet op fietspaden begeven binnen de bebouwde kom, daar waar snorfietsen dat meestal wel mogen.

Vergeet de verzekering niet om te zetten!

Denkt u erover uw snorvoertuig te laten opvoeren of heeft u dat al gedaan? Let op: met alleen de kentekenwijziging bent u nog niet klaar. Het nieuwe type voertuig moet ook aan de verzekeraar worden doorgegeven. Doet u dat niet, dan kunt u in de problemen komen bij schade. De risico’s voor een snellere scooter zijn namelijk aanmerkelijk hoger. Dit ziet u overigens ook terug in de premie. Wij raden dan ook aan om eerst te informeren bij uw verzekeraar, voordat u uw snorfiets laat ombouwen. Zo komt u niet voor onverwachte kosten te staan.

Meer informatie

Heeft u vragen over het verzekeren van uw snor- of bromfiets? Neem gerust contact met ons op via tel. 0578-699799 of mail naar [email protected]. We helpen u graag!


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven