• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Stijging autodiefstal zet door, ook elektrische auto's zijn in trek

In 2022 zijn er 5.973 personenauto’s gestolen. Dit is 11% meer dan in 2021. Hiervan werd iets minder dan de helft teruggevonden. We zien dat ook elektrische auto's steeds vaker het doelwit zijn, nu deze meer op de weg verschijnen.

Stijging autodiefstal zet door, ook elektrische auto's zijn in trek

Toyota meest gestolen automerk

Het aantal gestolen personenauto’s viel overigens nog wel lager uit dan in 2019, het jaar voor corona uitbrak. Toen werden er namelijk 7.107 voertuigen gestolen. Dit jaar neemt Toyota de niet-zo-eervolle eerste plaats over van Volkswagen, als meest gestolen merk. Toyota laat van alle merken dan ook de grootste diefstalstijging zien met 83% t.o.v. 2021. In lijn met deze cijfers, onttroond de Toyota RAV 4 de Volkswagen Golf als meest gestolen model van de afgelopen jaren.

Opvallend is dat de Toyota Auris hoofdzakelijk gestolen wordt voor de onderdelen: van de 193 gestolen voertuigen werd namelijk 73% teruggevonden zonder katalysator. Bij Ford veroorzaken de C-Max, Focus en Fiesta een opvallende diefstalstijging van 49%.

Bij lichte bedrijfswagens zijn Mercedes, Peugeot en Renault de opvallende stijgers. Bij de zware bedrijfswagens is MAN een opvallende nieuwkomer, met 8 gestolen voertuigen.

diefstalrisico elektrische auto's

Vooral elektrische Toyota populair bij boevengilde

Het aantal diefstallen van elektrische personenauto’s is in 2022 met 74% gestegen naar ruim duizend stuks. Deze stijging komt met maar liefst 771 stuks bijna geheel voor rekening van Toyota. Van alle gestolen Toyota’s heeft 77% als hoofdbrandstof elektriciteit. Ook bij Land Rover en Lexus is de kans op diefstal van de elektrische modellen relatief hoog. De elektrische modellen van Volvo, Mercedes-Benz en BMW worden juist relatief weinig gestolen. Voor BMW is het diefstalrisico bijvoorbeeld 1 op de ruim 15.000. Nu heeft BMW zijn wagenpark ook pas sinds de tweede helft van 2022 uitgebreid met vier nieuwe, volledig elektrische modellen, dus dat verklaart dat deze nog niet zo vaak gestolen worden. Het terugvindpercentage voor elektrische auto’s ligt net iets hoger dan het gemiddelde, namelijk op 47%. Waarschijnlijk door de nieuwste (gps-)technologie die erin zit.

Minder gloednieuwe auto’s gestolen

Personenauto’s van 3, 4 en 5 jaar oud worden het meest gestolen en zijn goed voor 27% van de diefstallen. Diefstal van personenauto’s tot 3 jaar daalde juist met 8%, waarschijnlijk omdat er steeds meer aandacht komt voor een goede beveiliging bij auto’s met keyless-entree. De jong-gebruikte auto’s zijn door deze soms verouderde techniek makkelijker te stelen. Personenauto’s van 20 jaar en ouder laten een opvallende diefstalstijging zien van 18%.

Het terugvindpercentage is bij personenauto’s met 45% gelijk gebleven aan dat van 2021. De eerste 24 uur is de kans op terugvinden het hoogst met 16%, na één maand is dit nog maar 7,6%.

Verduistering

Van alle personenautodiefstallen in 2022 ging het bij ongeveer 1.100 aangiften om verduistering. Het gaat dan onder andere om voertuigen die zijn geleend, gehuurd of geleased (bedrijfsmatig of privaat) maar niet zijn teruggebracht bij de rechtmatige eigenaar. Er is een gestage stijging zichtbaar sinds 2016 toen er slechts 400 aangiften van verduistering waren. Juridisch gezien is verduistering geen vorm van diefstal: bij diefstal wordt een goed van een ander weggenomen, terwijl bij verduistering dat goed reeds in het bezit van de verduisteraar was (de ‘houder’) en deze claimt dan opeens het eigendom. Daarom is daadwerkelijke diefstalsignalering moeilijker.

Beveiligingssystemen eenvoudig te hacken

Manager Rudi Welling van het Landelijk Intelligence- en expertisecentrum Voertuigcriminaliteit (LIV) vertelt: “Het tegengaan van voertuigdiefstal is een gedeelde verantwoordelijkheid van zowel fabrikanten, verzekeraars en eigenaren. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat meerdere merken eenvoudig te hacken zijn. Er ligt dus een eerste, belangrijke rol bij fabrikanten om hun voertuigen beter te beschermen tegen cybercriminaliteit.”

Maar Welling waarschuwt dat dit niet alleen bij nieuwe modellen speelt. Hij vervolgt: “De focus bij diefstalbeveiliging is veelal gericht op jonge voertuigen, maar er is zeker ook winst te behalen bij het beveiligen van oudere voertuigen. Deze zijn vaak helemaal niet voorzien van enige beveiliging en geven criminelen vrij spel. Dat zie je terug in de diefstalcijfers. Preventie is en blijft het belangrijkste middel tegen diefstallen. Een beveiligingssysteem met het Keurmerk CCV voertuigbeveiliging blijft bij jonge, maar zeker ook bij oudere en historische voertuigen, onze eerste aanbeveling.”

Meer informatie

Heeft u vragen over het verzekeren van uw auto tegen diefstal? Neem gerust contact met ons op via
tel. 0578-699799 of mail naar [email protected]. We helpen u graag!


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven