• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Kwalitatieve aspecten zorgverzekering steeds belangrijker

Een derde van de werknemers is bereid meer premie te betalen voor een zorgverzekering bij een verzekeraar die hen sneller aan een behandeling kan helpen. In plaats van de prijs blijken kwalitatieve factoren dit jaar voor veel werknemers een grote rol te spelen bij de keuze van een zorgverzekering. Dat blijkt uit een onderzoek dat door onderzoeksbureau DirectResearch in opdracht van zorgverzekeraar ONVZ uitgevoerd is onder ruim 1.000 werknemers en 170 HR-professionals. Maar, zegt vergelijkingssite Geld.nl, consumenten kijken ook steeds kritischer naar welke zorg ze echt nodig hebben en besparen door minder aanvullende verzekeringen af te sluiten en voor een hoger eigen risico te kiezen.

Kwalitatieve aspecten zorgverzekering steeds belangrijker

Zorgen over uitgestelde reguliere zorg

Twee derde van werkend Nederland maakt zich zorgen over de uitgestelde reguliere zorg en de oplopende wachtlijsten. Volgens het onderzoek van ONVZ kijkt deze groep anders naar de zorg als gevolg van de coronapandemie. De helft zou een andere zorgverzekeraar kiezen als ze hierdoor sneller behandeld kunnen worden en een derde wil hier ook meer voor betalen. De prijs is voor een groeiende groep niet meer de belangrijkste factor voor de keuze van een verzekering. Veertig procent van de werknemers wil een zorgverzekering die hen persoonlijk helpt en dertig procent wil zekerheid dat ze snel terecht kunnen voor de beste behandeling. Bijna twee derde van de werknemers zou graag de mogelijkheid hebben hulp en advies te krijgen als ze op een wachtlijst staan.

Minder aanvullende verzekeringen en hoger eigen risico

Ondanks dat mensen blijkbaar meer belang hechten aan hun zorgverzekeraar, proberen ze er toch op te besparen. Dat concludeert vergelijkingssite Geld.nl uit een eigen analyse. Nog maar 64 procent van de consumenten kiest voor een aanvullende verzekering, terwijl dat vorig jaar nog 71 procent was. Volgens Geld.nl komt dat vooral “doordat mensen kritischer kijken naar welke zorg ze echt nodig hebben en willen meeverzekeren.” Ook kiezen meer mensen voor een vrijwillig eigen risico. In 2022 doet 29 procent van de consumenten dat terwijl dat in 2021 nog 24 procent was. De meerderheid kiest daarbij voor het maximale vrijwillige eigen risico van 500 euro, bovenop het verplichte eigen risico van 385 euro.

Dat mensen meer belang hechten aan een goede zorgverzekering, blijkt ook uit de analyse van Geld.nl. Het aandeel mensen dat een combinatiepolis kiest, stijgt namelijk van drie procent naar negen procent. Voor een klein deel komt dit doordat minder mensen een restitutiepolis nemen. “Dit komt vooral doordat steeds minder verzekeraars deze polis aanbieden. In 2022 zijn er nog maar 14 (van de 37) zorgverzekeraars die een restitutiepolis aanbieden. Deze polissen worden bovendien steeds duurder”, aldus Geld.nl. Het grootste deel van de groei van het aandeel combinatiepolissen is echter afkomstig van de mensen die eerder een naturapolis hadden. Zij zullen nu op meer gebieden een vrije zorgkeuze hebben.

Kritische blik op de zorg

Het lijkt erop dat consumenten niet zozeer willen besparen op hun zorgverzekering, maar dat ze hun premie beter willen besteden. De goedkoopste verzekering wordt ingeruild voor een variant die een betere kans op snelle en goede behandeling biedt terwijl overbodige extra’s worden geschrapt. Zo heeft de coronapandemie mensen aangezet kritisch naar hun zorgverzekering te kijken.


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven