• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Help, mijn bagage is zoekgeraakt! Wat krijg ik vergoed?

Het huidige personeelstekort is ook op de luchthavens sterk merkbaar, zeker nu de vakantieperiode is aangebroken. Met nieuwsberichten van vertrekhallen vol met zoekgeraakte koffers in verschillende grote en minder grote luchthavens in Europa, kunt u maar beter zorgen dat u goed verzekerd bent voordat u op reis gaat.

De vrees voor het kwijtraken van je bagage is helaas geen geldige reden voor verzekeraars om iets te vergoeden als u uw reis op voorhand wilt annuleren of omboeken. Dus de enige optie is om te hopen dat het u niet overkomt. Maar als het u wel overkomt, dan wilt u natuurlijk weten hoe u moet handelen.

Help, mijn bagage is zoekgeraakt! Wat krijg ik vergoed?

Tips om de ergste situaties te voorkomen

  • Reis als het kan alleen met handbagage.
  • Neemt u meer bagage mee? Dan moet u die inchecken. Zorg dan dat u een setje ondergoed/kleding en tandenborstel in uw handbagage stopt, waar u de eerste dag mee door kunt komen. Let daarbij wel op de verpakkingseisen van vloeistoffen.
  • Vergeet niet uw medicijnen bij u te houden! Check vooraf of u hier een doktersverklaring voor nodig heeft.
  • Verdeel de spullen van alle reisgenoten over de verschillende koffers die u incheckt.
    Mocht alleen een van de koffers zoekraken, dan heeft u in ieder geval nog een basisset van uw eigen kleding (per reiziger) en verzorgingsproducten tot uw beschikking.
  • Maak een foto van de buitenkant van uw koffer of tas die u incheckt én van de inhoud.
  • Belangrijk is dat u bij het inchecken van uw koffer er goed op let dat deze op uw naam staat. Met de bagagesticker op uw vliegticket moet u achteraf namelijk bewijzen dat de bagage van u is en onder uw ticket is ingecheckt. En bewaar ook uw boardingpass goed.
  • Is uw bagage meer waard dan wat er maximaal uitgekeerd kan worden?
    • Vertel dit tijdens het boeken aan de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie. Zo kunt u een afspraak maken over een hogere uitkering bij problemen. Let op: u moet dan wel vaak meer betalen voor het vervoer.
    • Check uw reisverzekering wat de maximale vergoedingen per item zijn en ga dan na of u een aanvullende bagagedekking nodig heeft en kunt afsluiten.

Bij wie moet ik aankloppen als mijn koffer niet van de band rolt?

Uw luchtvaartmaatschappij moet netjes omgaan met uw bagage. Volgens het Verdrag van Warschau, die door de meeste luchthavens (in ieder geval alle Europese) ondertekent is, zijn zij hier verantwoordelijk voor en mag u hen aansprakelijk stellen als uw bagage vertraagd, beschadigd of verloren is. De vergoeding kan oplopen tot maximaal € 1.300,-

Stap 1. Meld het probleem direct op de luchthaven

Ga daarvoor naar de servicebalie van de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog. U krijgt daar een PIR-formulier (Property Irregularity Report). Op het PIR-formulier vult u uw gegevens in en wat er mis is. Als uw bagage niet is aangekomen, geeft u door waar u deze later wilt terugkrijgen. Als uw bagage kapot is, geeft u aan wat de schade is. Met het PIR-formulier kan de luchtvaartmaatschappij uw bagage lokaliseren met behulp van het ‘World Tracer’ systeem.

  • Zorg dat u een kopie van het PIR-formulier krijgt en bewaar deze goed!

Stap 2. Neem contact op met uw reisverzekeraar

Kijk in de polis van uw kortlopende of doorlopende reisverzekering of u recht hebt op een vergoeding voor vermissing, vertraging of beschadiging van uw bagage. En als u daar recht op hebt, hoe u een vergoeding kunt krijgen. Als u vertraging heeft, kunt u soms ook een vergoeding krijgen voor vervangende kleding en toiletartikelen. Uiteraard kunt u ook bellen met de schadeservice om dit te checken.

  • Sla het telefoonnummer van uw verzekeraar op in uw telefoon en voeg uw polisnummer als notitie bij het contact toe. Of download de Hulp op Zak-app.

Stap 3. Stel de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk

Wanneer u een samengestelde reis ofwel pakketreis heeft geboekt, dan is de reisaanbieder verantwoordelijk voor het goed uitvoeren van uw reis. Daar hoort in de meeste gevallen ook het vervoer van uw bagage bij.

Wanneer u een los vliegticket of een gekoppeld reisarrangement geboekt heeft, dan kunt u de luchtvaartmaatschappij aansprakelijk stellen. U kunt een schadevergoeding als volgt aanvragen:

  • Stuur een aangetekende brief. Zo heeft u een bewijs van verzending. Voeg een kopie van het PIR-formulier en van uw boardingpass als bijlage toe. Bij sommige maatschappijen kunt u de vergoeding online aanvragen.
  • In het geval van beschadiging van uw bagage moet de melding binnen 7 dagen door de maatschappij ontvangen zijn. Als uw bagage vertraagd of verloren is, dan moeten zij de melding binnen 21 dagen ontvangen hebben.
  • Heeft u door de vertraging vervangende spullen moeten kopen? Zorg dan voor bonnetjes en voeg ook deze toe aan uw aanvraag voor schadevergoeding. Let op; het gaat om de redelijke kosten. Haal dus niet te veel spullen of buitensporig dure spullen ter (tijdelijke) vervanging.
  • Is uw bagage beschadigd? Geef dan de waarde van uw spullen door en maak foto’s van de beschadigingen.

Wilt u meer weten over het aansprakelijk stellen van uw luchtvaartmaatschappij of reisaanbieder? Kijk dan naar www.consuwijzer.nl. ACM ConsuWijzer is het informatieloket voor consumenten van de overheid.

Meer informatie?

Gaat u nog op vakantie en wilt u er zeker van zijn dat u en uw bagage en eigendommen goed verzekerd zijn? Neem dan contact op met een van onze adviseurs via [email protected] of bel 0578 699 799. We helpen u graag.

 


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven