Welke verzekeringspapieren moet ik bewaren en hoe lang?
Best verwarrend, al die verschillende verzekeringspapieren. Wij zette de belangrijkste documenten en hoe lang u deze het beste kunt bewaren op een rij.
Let op: bij Veldhuis Advies kunt u uw fatbike niet verzekeren.
Iedereen kent ze ondertussen wel: fatbikes zijn in korte tijd hét vervoersmiddel geworden voor scholieren. Deze stoere, elektrische fietsen met brede banden en kleine wielen zijn een opvallende verschijning in het straatbeeld. Helaas gaat deze populariteit gepaard met een toename van ongelukken waarbij kinderen betrokken zijn, soms met ernstige gevolgen zoals hersenletsel van dien. Veel ouders twijfelen: mag mijn kind meedoen met de rest, of is dit echt te gevaarlijk?
Fatbikes worden officieel geclassificeerd als elektrische fietsen. Dit betekent dat ze een maximumsnelheid van 25 kilometer per uur mogen behalen met trapondersteuning en een vermogen van maximaal 0,25 kiloWatt. Wat fatbikes echter onderscheidt, is hun robuuste ontwerp, brede banden, en vaak kleine wielen, wat ze een stoer uiterlijk geeft dat veel jongeren aanspreekt. De combinatie van geen helmplicht, geen minimumleeftijd en de mogelijkheid om de fiets eenvoudig op te voeren, maakt de fatbike bijzonder aantrekkelijk voor jongeren, die er vaak ook andere kinderen mee vervoeren.
De gevaren van fatbikes worden steeds duidelijker naarmate het aantal ongelukken toeneemt. Kinderen en jongeren zijn vaak niet in staat om de risico’s van zo’n snelle fiets goed in te schatten. Bovendien zijn veel fatbikes niet ergonomisch ontworpen voor jonge bestuurders. Problemen zoals slechte zitpositie, overbelasting van het frame door meerdere passagiers, en onvoldoende krachtige remmen zijn veelvoorkomende factoren die bijdragen aan ongelukken.
Daarnaast komt het vaak voor dat fatbikes worden opgevoerd, waardoor ze snelheden kunnen bereiken die ver boven de toegestane 25 kilometer per uur liggen. De fiets heeft dan eigenlijk ook betere remmen nodig, maar reken maar dat die niet worden vervangen. Ook schatten andere weggebruikers de snelheid van de fietsen vaak verkeerd in. Er zijn zelfs gevallen bekend waarin kinderen van 12 of 13 jaar ernstige ongelukken hebben veroorzaakt met fatbikes die tot wel 60 kilometer per uur konden rijden.
Een van de meest zorgwekkende aspecten van de huidige situatie is de discrepantie tussen de regelgeving voor fatbikes en andere voertuigen zoals snorfietsen. Ondanks de vergelijkbare snelheden en gevaren, zijn er voor fatbikes geen verzekeringsplicht, helmplicht, of rijbewijsplicht, wat wel het geval is voor snorfietsen. Dit gebrek aan regulering zorgt ervoor dat kinderen op fatbikes zonder de nodige bescherming en verantwoordelijkheid de weg op gaan, met alle risico’s van dien.
Carola Wijkamp-Hermsen, directievoorzitter bij de Vereende, benadrukt het belang van bescherming voor slachtoffers en roept ouders en verzekeraars op om preventieve maatregelen te nemen. Ze adviseert om kinderen onder de 16 jaar niet op een fatbike te laten rijden en ervoor te zorgen dat fatbikes niet harder kunnen dan de wettelijk toegestane 25 kilometer per uur. Bovendien wijst ze op het belang van een goede Aansprakelijkheidsverzekering Voor Particulieren (AVP), aangezien veel verzekeraars geen schade dekken als een ongeluk is veroorzaakt door een opgevoerde fatbike. Zonder deze verzekering kunnen ouders in ernstige financiële problemen komen als hun kind een ongeluk veroorzaakt waarbij letselschade ontstaat.
In geval van schade door een kind op een fatbike, spelen de leeftijd van het kind en de mate van ouderlijke controle een cruciale rol in de aansprakelijkheid. Voor kinderen onder de 14 jaar zijn de ouders altijd aansprakelijk. Voor kinderen van 14 en 15 jaar kunnen ouders aansprakelijk zijn als zij het gebruik van een opgevoerde fatbike hadden kunnen voorkomen. Vanaf 16 jaar is het kind zelf aansprakelijk, maar de financiële gevolgen van een ongeluk kunnen desastreus zijn, vooral als er geen verzekering is.