• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1

Aanrijding gehad? Kies voor Directe Schadeafhandeling

Heeft u uw auto WA verzekerd? Dan gaat er wat veranderen in de manier waarop uw blikschade afgehandeld kan worden. Met ingang van 1 juli 2021 gaat namelijk de dienstverlening ‘Directe Schadeafhandeling’ van start. U kunt er dan voor kiezen om uw schade direct bij uw eigen verzekeraar of adviseur te melden, in plaats van bij de tegenpartij. De verzekeraars handelen de schade vervolgens onderling af, wat voor u een stuk efficiënter en sneller kan verlopen.

Aanrijding gehad? Kies voor Directe Schadeafhandeling

WA-schade melden: hoe zit het ook al weer?

Wanneer u nu schade lijdt aan uw (particulier gebruikte) auto door toedoen van een ander, dan moet u uw schade zelf gaan verhalen bij de verzekeraar van de tegenpartij. Als u erover nadenkt, is dat best een beetje krom: u kiest uw adviseur/verzekeraar op basis van de service en dienstverlening die hij aanbiedt, maar wanneer er echt wat aan de hand is, wordt u naar een andere verzekeraar gestuurd. Weinig klantvriendelijk en dienstverlenend dus. Veldhuis Advies verleende deze service voor het verhalen van schade al voor klanten, maar nu wordt het landelijk uitgerold naar alle verzekeraars!

Wat verandert er bij het melden van een WA-schade?

In het kort: met de ingang van de nieuwe regeling heeft u de keuze of u de schade laat afhandelen door de verzekeraar van de tegenpartij óf door uw eigen verzekeraar. Uw eigen verzekeraar regelt dan het verhalen van de kosten op de tegenpartij voor u met de verzekeraars. En u kunt de schade alvast laten repareren. Zo heeft u maar met één partij te maken die al uw verzekeringszaken voor u kan afhandelen. Super efficiënt dus.

Wanneer kunt u gebruik maken van Directe Schadeafhandeling?

De gedachte achter deze regeling is om het leven van WA-verzekerden makkelijker te maken bij schades waarvoor een ander aansprakelijk is. Wanneer de schade wat complexer lijkt te worden, omdat er bijvoorbeeld discussie is over de aansprakelijkheid of als er tegenstrijdige belangen kunnen gaan spelen, dan kunt u geen gebruik maken van de regeling Directe Schadeafhandeling.

Discussie over de aansprakelijkheid?

Als het niet duidelijk is wie er aansprakelijk is, of wanneer hier discussie over is, dan kan de regeling helaas niet gebruikt worden. Bijvoorbeeld als er bij een ongeluk op het kruispunt geen getuigen zijn en beide automobilisten bij hoog en laag volhouden dat zij allebei “groen licht hadden”.

Sprake van letselschade?

De regeling is daarnaast alleen in te zetten bij zaakschade. Wanneer er sprake is van letselschade, dan wordt de schade op de ‘ouderwetse’ manier afgehandeld.

Is er dus geen twijfel mogelijk over degene die aansprakelijk is voor de schade en is er geen lichamelijk letsel? Dan kunt u gebruik maken van de nieuwe regeling en de schade bij uw eigen verzekeraar melden!

Hoe kan ik gebruik maken van Directe Schadeafhandeling?

Is er een botsing geweest en heeft u schade? Meld het bij uw adviseur of verzekeraar. Bel met onze schadebehandelaars via telefoonnummer: (0578) 699 777. Natuurlijk vult u ter plaatse wel gewoon het schadeformulier in met de tegenpartij. En vergeet niet om foto’s van de situatie te maken, want dat versnelt de aansprakelijkstelling bij de verzekeraar enorm.

Hoe verloopt de Directe Schadeafhandeling verder?

Na uw melding van de schade, gaat uw adviseur voor u aan de slag. De schadebehandelaar beoordeelt de aansprakelijkheid op basis van het schadeformulier en de foto’s. Als blijkt dat de tegenpartij geheel of gedeeltelijk aansprakelijk is, handelt de behandelaar de schade direct met u af. U kunt dan al vrij snel uw schade laten herstellen. Daarna gaat de schadebehandelaar de schade achter de schermen verhalen bij de aansprakelijke verzekeraar.

Bij een volledig cascoverzekering (allrisk) werkt dit ook zo en verzekeraars hebben ervaren dat het een efficiënt proces is, vooral doordat discussies tussen verzekeraars onderling zoveel mogelijk worden voorkomen. Ondertussen is uw auto al weer hersteld of vervangen en hoeft u zich over het verhalen van de kosten geen zorgen te maken. Wel zo makkelijk toch?

Meer informatie

Wilt u meer informatie over uw autoverzekering en wat u moet doen in het geval van schade? Neem contact met ons op via tel. 0578-699 799 of [email protected] We helpen u graag met uitleg en advies. 


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven