• Persoonlijk advies
  • Alle kennis in huis
  • Complete oplossingen
  • Volledig ontzorgd
  • klantwaardering 9,1
Diepte-interview met Bob Veldhuis op AMweb

2/2 Interview Bob Veldhuis: Het bedrijf groeit autonoom. 'Tussen Apeldoorn en Zwolle is spoeling dun'

Tientallen kantoren nam Veldhuis Advies de afgelopen 35 jaar over. Echter, in de regio lijkt de rek er wel een beetje uit. Maar daar ligt eigenaar Bob Veldhuis niet wakker van. Daar is hij sowieso de man niet naar. Zolang hij kansen blijft zien in de uitdagingen die op zijn pad komen, kunnen kopers aankloppen wat ze willen; Veldhuis Advies is niet te koop. En die kansen zíjn er, onder meer op het vlak van AI. Niet om banen mee te schrappen, maar om uren mee te besparen. Uren die men elders in de organisatie juist tekortkomt.

2/2  Interview Bob Veldhuis: Het bedrijf groeit autonoom. 'Tussen Apeldoorn en Zwolle is spoeling dun'

Heerde, de thuishaven van Veldhuis Advies, ligt geweldig gesitueerd, zo aan de rand van de Veluwe. “Iedereen die met de auto arriveert begint altijd meteen over de mooie groene route richting ons kantoor”, vertelt Bob Veldhuis. Hij woont tegenwoordig in het naastgelegen Epe, maar kan nog steeds álles vertellen over ‘het darp’, zoals hij Heerde zelf liefkozend noemt.

Rek eruit in de regio

De route met de auto is mooi, de rit met de bus is vooral lang, vanaf Apeldoorn. Het is dan ook niet de grootste gemeente in de regio, met haar nog net geen twintigduizend inwoners. Maar dat deert (potentiële) medewerkers en klanten niet, ziet Veldhuis. “Toen we een kantoor in Zwolle overnamen was er geen enkel verloop, ook al zijn we maar” – daar is ‘ie weer – “een darp twintig kilometer verderop.”

Het weerhield collega-kantoren er überhaupt niet van om zich bij Veldhuis te melden. “We hebben de afgelopen 35 jaar bijna dertig kleine en wat grotere kantoren overgenomen. Bij welgeteld één hebben we onszelf gemeld, de overige bedrijven belden bij ons aan”, omschrijft Veldhuis. Of er op dit moment gesprekken plaatsvinden? “We spreken nu met twee collega’s uit de branche”, wil hij nog wel verklappen.

En daarmee lijkt de rek er in de regio voorlopig wel een beetje uit. “In Heerde zijn we sowieso de enige. En tussen Zwolle en Apeldoorn is de spoeling dun.” Of dit een rem zet op de groei van Veldhuis Advies? Dat nuanceert hij direct. “We groeien autonoom dit jaar met zo’n tien procent. En dat is prima. Groei is binnen het Rijnlandse model sowieso geen doel, maar een middel. Om te kunnen investeren. In IT, in nieuwe medewerkers, in onze mensen die er al zijn en in nieuwe bedieningsconcepten.”

Uiteindelijk is de branche constant in beweging. Als je ontwikkelingen tijdig herkent, doordenkt, doorrekent en vervolgens kunt inzien wat daar de kansenkant van is; dan ben je lekker aan het ondernemen”

Steeds sterker volmachtbedrijf

Waar nog wél veel groei in zit, is het volmachtsamenwerkingsverband NLG Verzekeringen, waar Veldhuis Advies één van de initiatiefnemers van is, samen met Vanbreda en VMD Koster. Inmiddels zitten er vijf-en-een-half kantoor in dit samenwerkingsverband, wat sinds de oprichting in 2019 qua volmachtvolume is verdubbeld. Ook Millenaar Adviesgroep en Hoeijkmakers hebben zich aangesloten. Wie dan die ‘halve’ is? “Froonacker/DeWitte heeft zijn inkomenstak bij ons in de volmacht en voert het schadebedrijf zelfstandig uit. De rest is volledig commited.” 

Qua professionele slagkracht een zegen, zeker met alle toegenomen wet- en regelgeving en compliance-taken die op het bordje van de volmachtkantoren terecht zijn gekomen. Maar het vraagt ook om waakzaamheid, zeker aangezien het hoofdkantoor van NLG zich niet in Heerde maar in Woerden bevindt. “Dan ligt er hier ‘nog werk voor Woerden’. Dat wordt goed gemanaged vind ik, maar het blijft wel een uitdaging.”

Geen slapeloze nachten

Niet dat hij daar bang voor is. Sterker nog: het woord ‘uitdaging’ houdt Bob Veldhuis en zijn adviesbedrijf juist in beweging. Hij ligt niet wakker van alle veranderingen, geeft hij aan. Daarin verschilt hij van zijn vader. “Die had echt slapeloze nachten toen eerst het no-claimsysteem en daarna de bonus-malus-ladder werd ingevoerd. Dat zat ook wat meer in zijn persoonlijkheid, ik heb dat sowieso minder. Uiteindelijk is de branche constant in beweging. Als je ontwikkelingen tijdig herkent, doordenkt, doorrekent en vervolgens kunt inzien wat daar de kansenkant van is; dan ben je lekker aan het ondernemen.”

Met dank aan die mindset werden de afgelopen jaren onder andere online motorproposities Bikerpolis en Direct Motor Verzekeren opgezet. Succesvolle merken die met hun omzetgroei ruimschoots compenseren voor sterf- en vergrijzingscijfers binnen het particuliere klantenbestand van Veldhuis Advies.

En zolang Bob Veldhuis zelf in staat is om met veranderingen in de markt om te gaan, blijven hij en medeaandeelhouder Dick Vos zelf ‘de tent’ runnen, zoals hij het zelf omschrijft. “Wij denken dat de enorme hoeveelheid geld die naar de markt is gebracht, diverse ondernemers die nog aan die ‘kansenkant’ zaten ertoe heeft bewogen om tóch hun onderneming te verkopen. Helemaal niet raar hoor, maar zolang wij er nog plezier in hebben, maken wij ons daar geen zorgen over.”

Besparingen met behulp van AI

Veldhuis en Vos kunnen wat dat betreft hun lol op, onder meer met Artificial Intelligence. “We hebben hier een jonge kerel rondlopen, dat is echt een AI-specialist. Hij helpt ons innoveren en bespaart ons nu al enkele uren per week.” Zo ook op onze support-afdeling, waar inmiddels qua aantal uren al één deeltijdmedewerker is bespaard. “Maar wij gaan daar helemaal geen afscheid van nemen; zo iemand weet ontzettend veel. Die uren besteden we weer aan werkzaamheden die dichter bij de klant liggen. AI levert ons dus dubbel winst op: qua tijdwinst én in de klantbediening.”

Om de angst voor AI vóór te zijn heeft iedereen binnen Veldhuis – van de directie tot de kantinemedewerker – een AI-cursus gehad. “Ik hoorde veel bedreigende verhalen, maar daar geloof ik dus niets van. Ik zie wel in dat het zaken vergemakkelijkt.”

Wij denken dat de enorme hoeveelheid geld die naar de markt is gebracht, diverse ondernemers die nog aan die ‘kansenkant’ zaten ertoe heeft bewogen om tóch hun onderneming te verkopen”

Onder meer op de schadeafdeling, waar met behulp van AI-tool Poe een schaderegelaar veel gemakkelijker kan inzien of een schade toegekend of afgewezen moet worden. En in het geval van een afwijzing, dan genereert AI een vriendelijk geschreven gemotiveerde afwijzing, die de regelaar alleen nog naar eigen smaak hoeft aan te passen.

Veldhuis: “AI levert op deze manier alleen maar winnaars op; het zorgt voor veel meer efficiency en onze adviseurs liggen er niet meer een nacht wakker van als zij een afwijzing moeten versturen.” Kansen in plaats van bedreigingen, wil hij maar zeggen.


Benieuwd naar het eerste deel van dit tweeluik? Lees hier hoe het allemaal begon voor Bob Veldhuis.


Gerelateerde berichten

Scroll naar boven