Bijna helft consumenten slachtoffer van cybercriminaliteit

Filter

Bijna helft consumenten slachtoffer van cybercriminaliteit

Uit onderzoek van MarkMonitor®, marktleider op het gebied van online merkbescherming, blijkt dat 45 procent van de Nederlandse consumenten slachtoffer van (een vorm van) cybercriminaliteit is geweest. Hiervan heeft 60 procent het incident niet gemeld aan de autoriteiten.

Ook is gebleken dat een op de zes van deze consumenten hierdoor geld heeft verloren, waarvan 27 procent meer dan €1000.

Valse verzoeken

De meest voorkomende cybercriminaliteit schuilt in valse verzoeken voor het betalen van rekeningen door gehackte bedrijfsaccounts. 17 procent van de slachtoffers heeft dit ervaren. Op de tweede plek staan valse verzoeken voor het resetten van je wachtwoord op social media (16%). Het onderzoek wijst ook uit dat de slachtoffers van cybercrime bang zijn voor het gebruik van online diensten in de toekomst.

Uit het onderzoek blijkt verder dat het vertrouwen van de Nederlandse consument in het online afhandelen van transacties het hoogst is wanneer het gaat om gevestigde kanalen, zoals mobiel bankieren. 55 procent van de Nederlanders heeft vertrouwen in apps voor mobiel bankieren. Social mediakanalen en social media advertising scoorden het laagst, waarbij de respondenten van mening zijn dat deze kanalen falen als het gaat om het beschermen van persoonlijke informatie.

Hoog bewustzijn

Slechts 2 procent van de respondenten is zich niet bewust van de gevaren van lookalike websites en de tactiek die cybercriminelen hierbij inzetten. Hierdoor neemt men een aantal voorzorgsmaatregelen, zoals het alleen afstaan van persoonlijke informatie aan bekende merken (52%) en het controleren van https of het hangslotsymbool in de adresbalk (53%).

“Cybercrime schaadt de consument en stijgt evenredig met de groei in internetgebruik. Bedrijven hebben een professioneel uitgewerkt plan van online merkbescherming nodig om ervoor te zorgen dat de klant het vertrouwen behoudt, vertelt Kevin Day, Regional Manager Nordics en Nederland van MarkMonitor. “Dit onderzoek toont aan dat consumenten zich bewust zijn van de ernst van cybercrime en de tactiek, maar desondanks is dit hoge niveau van bewustzijn niet genoeg om het te voorkomen.”

Het onderzoek

Het onderzoek is uitgevoerd door Opinium, een toonaangevend bedrijf voor marktonderzoek. Er werden 3.457 consumenten ondervraagd uit het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, Duitsland, Frankrijk, Italië, Denemarken, Spanje, Zweden en Nederland. De vragen gingen over percepties, attitudes en ervaringen met betrekking tot online fraude, veiligheid en cybercriminaliteit. Het onderzoek werd online uitgevoerd in augustus en september 2016. Het volledige onderzoeksrapport is hier te downloaden.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • velden met een ster (*) zijn verplicht om in te vullen