5 grondleggers van het vitaliteitsbeleid

Filter

5 grondleggers van het vitaliteitsbeleid

Vele onderzoeken tonen het aan, maar u voelt het misschien zelf ook wel: werkend Nederland is niet erg vitaal. Minder dan 1 op elke 8 medewerkers mag zich vitaal noemen; bijna 1 op elke 3 collega’s is dat helemaal niet. Teveel werkdruk, te lang doorwerken en het gevoel ‘geleefd te worden’ op je werk zijn de meest gehoorde klachten. Wat doen we eraan?

Langer doorwerken, met minder mensen producten en diensten van hogere kwaliteit leveren vraagt om medewerkers die gezonder zijn dan ooit. Eigenlijk moeten ze voortdurend een topprestatie leveren. Investeren in vitaliteit is een belangrijk middel om deze doelstelling te bereiken. Minder ziek zijn is nog maar het begin. Uit een veelheid aan publicaties voor Beter Werend Nederland destilleerden we vijf tips om werknemers productiever, meer gefocust, alerter en creatiever te krijgen.

1. Een zittend bestaan, doe er wat aan.

Zo’n 63 procent van de medewerkers op kantoor brengt minstens zes uur per dag achter zijn bureau door. Bijna de helft van hen blijft ook de hele dag binnen zitten. Zittend werk is slecht, het heet ook wel “het nieuwe roken.” Bij de afdelingen Sales, Media, Marketing (60 procent) en Financiën (54 procent) is het grootste aandeel medewerkers aan zijn bureau gebonden. Veel zitten betekent ongelukkige, overwerkte en minder tevreden werknemers, wat uiteindelijk een negatieve impact heeft op de productiviteit. Om te zwijgen over verhoogde risico’s op diabetes type 2 en hart- en vaatziekten. Wat te doen? Probeer dynamisch te werken. Dat betekent onder (veel) meer vaker opstaan, naar een collega lopen in plaats van mailen, bellen of appen, mini-pauzes en lunch-wandelen.

2. Eet gezond, eet matig.

Sporten via of op het werk kan maar bij 2 op elke 10 bedrijven. Fruit staat bij net iets meer dan een kwart van de kantines op het menu. Ruim 20 procent van de werknemers zegt zich minder goed te kunnen concentreren na een slechte lunch. 17 Procent geeft aan niet minder productief te worden, maar zegt wel sneller geïrriteerd te zijn. De sociale omgeving heeft ook invloed op de behoefte aan gezond eten. Zo eet één op de tien werknemers gezonder in bijzijn van collega’s. Ook wordt er langzamer gegeten, met als gevolg dat mensen sneller een verzadigd gevoel hebben. Denk ook eens aan superfoods, zoals quinoa, havermout, gojibessen en chiazaad. En wie het druk heeft, kan misschien beter vaker kleinere porties eten. Dit “grazen” moet u wel beperken tot 7 eetmomenten per dag.

3. Ontwikkel een vitaliteitsprogramma.

Het gaat er niet om dat u een kant-en-klaar programma bij de medewerkers op het bureau legt. Maak liever een vitaliteitsprogramma dat goed past bij uw organisatie en de medewerkers. Medewerkers moeten zelf met de bouwstenen komen waar ze zelf graag mee verder willen. Behalve een lunchwandelgroep kunt u denken aan een jog- of hardloopclub, een hometrainer achter het bureau (fietswerkplek) en een fitnessruimte met een fysiotherapeut. Het is belangrijk dat mensen doen wat bij ze past en bereikbare doelen stellen. Kleine veranderingen maken samen het verschil.

4. Kijk ruim om u heen, combineer, deduceer en reduceer.

Veel organisaties zijn al bezig met het bevorderen van een gezonde en actieve leef- en werkstijl. Kijk dus goed om u heen, vraag tips en informatie en behoud het ‘goede’ voor uw organisatie. Een goed startpunt is loketgezondleven.nl, een initiatief van het Nederlands Instituut voor Sport en Beweging (NISB) en RIVM Centrum Gezond Leven (CGL) samen met Trimbos-instituut. De website bevat vele verwijzingen naar organisaties en kennisverzamelingen met tips.

5. Pak je pauze(s).

Uitrusten doe je maar in je eigen tijd, net zoals ziek zijn. Zelfs in onze heilige vakanties is doorwerken op de tablet en smartphone heel normaal geworden. We zijn zó verslaafd geworden aan werken, dat we moeten leren om bewust niets te doen. Tijdens dat ‘niets doen’ doe je namelijk heel veel. Je hersens draaien nog enige tijd door, op topsterkte. Ze ordenen, prioriteren en interpreteren alles dat je hebt gedaan en hebt meegemaakt. Hard doorwerken is dus niet hetzelfde als efficiënt werken. Meer is (lang) niet altijd beter. Slimmer wel. Slimmer worden doe je niet door meer te doen in minder tijd. Zoals een bekende wielrenner decennia geleden al zei: de wedstrijd win je in bed.

Advisering door ervaring

Bij Veldhuis Advies zijn we ook aan de slag gegaan met een vitaliteitsbeleid. Onze medewerkers maken gretig gebruik van de fietswerkplekken en sta-bureaus. Bekijk hier ons bedrijfsfilmpje.

Graag adviseren onze collega’s van NLG Werk u over het opstellen en implementeren van een vitaliteitsbeleid. Zoals u gelezen heeft zijn vitale medewerkers vaak productiever en minder vaak ziek. Neem contact met ons op om de mogelijkheden door te spreken via tel. (0578) 200 100 of zwolle@nlgwerkvermogen.nl.

Neem contact op


Direct contact

Wilt u meer informatie of een afspraak maken? Bel dan op werkdagen tussen 08.30 en 17.30 uur met Veldhuis Advies of maak gebruik van het contactformulier.

(0578) 699 760 info@veldhuisadvies.nl

Klik hier om een schade te melden.

  • velden met een ster (*) zijn verplicht om in te vullen